Cultivarea abilităților sociale ale copiilor după pandemie

miercuri 9 iunie 2021
Timpul petrecut pe copii pe telefon sau tabletă în cadrul școlii on – line, precum și timpul pe care îl petrec jucându-se sau comunicând on – line, au condus la acumularea unor intervale semnificative pe care  aceștia le petrec pe telefon sau tabletă.

În această perioadă unii părinți se plâng că le este dificil să desprindă copilul de telefon, că aceștia refuză să iasă din casă, că nu își mai întrețin relațiile cu colegii sau prietenii, că s-au însingurat ori, dacă nu aveau prieteni, că s-au afundat din ce în ce mai tare într-o stare de izolare.

De asemenea, poate ați observat schimbări în starea emoțională sau în comportamentele copilului: poate fi mai iritabil, să se concentreze mai greu, să fie mai opoziționist, să refuze să participe la activitățile din casă sau în afara casei și, în general, să fie mai izolat.

Dat fiind contextul actual, unii părinți s-au întrebat cum pot încuraja și ajuta copilul să renunțe mai des la timpul petrecut on – line, să participe mai des la activitățile din interiorul și din afara casei și, în general, cum pot încuraja copilul să socializeze mai mult, fie cu familia, fie cu prietenii.

Deși acțiunile dvs. nu pot influența contextul în care ne aflăm și care poate impacta semnificativ starea și comportamentele copilului, sunt totuși câteva lucruri pe care le puteți face:
  1. Învățați copilul să fie prezent și atent atunci când se află într-o interacțiune socială:
O abilitatea socială importantă este aceea de a fii atent la cealaltă persoană atunci când interacționezi cu ea. O serie de studii ne arată că ar putea exista o legătură între timpul petrecut de copii în mediul on – line și centrarea pe propria persoană și propriile nevoi. Astfel, cu cât copilul petrece mai mult timp în mediul on – line (jucându-se sau petrecând timpul pe diverse aplicații), cu atât va avea tendința să fie mai centrat pe sine. Tot studiile și observațiile ne arată că acei copii care au tendința să fie mai centrați pe propria persoană, ar putea avea dificultăți în înțelegerea cu cei de aceeași vârstă și în crearea de relații sociale satisfăcătoare.

Prin urmare, ce puteți face pentru a încuraja această abilitate socială este să ajutați copilul să reducă timpul pe care îl petrece în on – line, să investiți timp în a face activități concrete alături de acesta (cum ar fii să gătiți împreună, să ieșiți la cumpărărturi, să vă uitați la un film sau pur și simplu să purtați o conversație). Atunci când sunteți implicat într-o activitate cu copilul, restrângeți-vă din a verifica orice notificare primiți pe telefon sau din a vă arunca ochii în calculator. Veți fii astfel un model autentic pentru copil despre cum poți fii 100 % prezent și atent atunci când ești alături de o altă persoană.
 
  1. Încurajați copilul să se implice într-o conversație care implică schimbul de mesaje:
Implicarea într-o conversație ajută copiii să înțeleagă expresiile faciale ale partenerului de conversație, îi ajută să identifice și să înțeleagă emoțiile, învață cum să inițieze subiecte de conversație și cum să își adapteze răspunsurile la contextul conversației. Implicându-se în conversații, copiii devin atenți la ceilalți, la expresiile lor faciale și la ceea ce spun verbal și sunt atenți la ei în relație cu un altul.
Un alt mod facil prin care puteți încuraja împlicarea copiilor în conversații sunt mesele în familie.

Planificați să mâncați în familie măcar o dată pe zi, departe de orice gadget (telefon, televizor, laptop, tabletă), puneți telefoanele pe silențios sau duceți-le într-o altă cameră. Tot studiile ne arată că acei copii care iau masa în familie, au tendința să formeze relații sociale mai satisfăcătoare și să fie mai feriți de fenomene tip bullying.
 
  1. Ajutați copilul să își mențină relațiile de prietenie:
Necultivate sau neîntreținute, relațiile de prietenie se pot stinge treptat, mai ales în perioada aceasta în care copiii petrec atât de mult timp în casă. Copiii, asemeni adulților, pot face diferența între interacțiunile scurte, dar amuzante cu ceilalți și relațiile mai profunde, bazate pe conversații și confidențe. Astfel încât, chiar dacă vedeți că copilul dvs. schimbă cu prietenii lui mesaje sau filmulețe amuzante pe tiktok sau instagram, fiți conștienti că acestea contribuie doar într-o mică măsură la sentimentul real de a se simți conectați la prietenii lor. Încurajați copilul să se întâlnească cu prietenii în afara casei, mai ales că acest lucru se poate face în condiții de siguranță. Departe de telefoane și tablete, într-un parc sau spațiu liber, copiii pot redescoperi plăcerea conversației și a activităților fizice alături de prietenii lor.
 
Articol scris și adaptat după Three ways to promote social skills in homebound kids”, Elizabeth Englander de Patricia Aramă, psiholog clinician – Salvați Copiii