Prima zi de grădiniță: cum reducem anxietatea de separare

joi 26 august 2021
Prima zi de grădiniță este un punct de cotitură în viața fiecărei familii, un motiv de emoții atât pentru copil cât mai ales pentru părinți. Mai ales în cazul mamelor care au stat acasă cu copilul timp de doi ani, iar revenirea la serviciu înseamnă și începerea grădiniței pentru cel mic, lucrurile sunt cu atât mai delicate.

În cazul multor copii care timp de 2-3 ani au stat numai cu părinții și bunicii, grădinița aduce cu ea anxietatea de separare, cauzată de șocul prin care trec atunci când se văd timp de mai multe ore într-un loc străin, cu oameni străini, fără protecția părinților. Independent de începerea grădiniței, anxietatea de separare începe să se manifeste acut în jurul vârstei de 18 luni – 2 ani, când copiii trec printr-o perioadă de atașament emoțional intens ca urmare a proceselor de dezvoltare din copilărie.

Primul semn și cel mai ușor de gestionat comportament care indică anxietatea de separare este plânsul. Copilul plânge când îl lăsați la grădiniță sau, după câteva zile, poate plânge încă de când plecați de acasă, anticipând ceea ce urmează să se întâmple. Plânsetele pot fi însoțite și de crize de agitație, înroșirea feței, respirație superficială, tremurături sau țipete.

Un alt simptom și indiciu frecvent, ca manifestare a somatizării anxietății, este durerea localizată la nivelul abomenului sau capului. Un copil care acuză durere de burtică dimineața, înainte de grădiniță, fără o cauză medicală clară, suferă mai mult ca sigur de anxietate de separare. Alte simptome pot fi refuzul de a mânca, somnul agitat și coșmarurile, crizele de agitație frecvente, ticurile nervoase și hipersensibilitatea.


Cum putem reduce anxietatea de separare

În mod ideal, separarea față de părinți ar trebui să fie făcută treptat și „educată” încă din primele luni de viață. Copilul trebuie să înțeleagă că separarea nu înseamnă dispariția părinților sau abandonul, și că aceștia se întorc, în câteva minute sau câteva ore. De exemplu, când copilul are un an, puteți exersa măcar o dată pe zi separarea într-o altă cameră – copilul nu vă mai are în câmpul vizual, însă după câteva minute reveniți și îi spuneți cu un ton blând „mami se întoarce mereu, mami e aici”.

Nu criticați niciodată copilul și nu asociați comportamentul său cu ceva negativ: „e rușine să plângi”, „ce fetiță mare ești tu, nu poți să stai puțin fără mami și tati?”, „uite, niciun alt copil nu plânge și țipă ca tine”. Anxietatea de separare este normală și trebuie să fie abordată cu grijă și empatie.

Fiți stăpâni pe situație și nu îi transmiteți niciodată copilului îngrijorarea voastră. Fie că plecați de acasă și îl lăsați cu bunicii, cu bona, sau îl aduceți la grădiniță, fiți pozitivi, zâmbitori, și puneți accent pe lucrurile pozitive. „Mami și tati se întorc după ce mănânci de prânz cu doamnele” și „abia aștept să îmi povestești după despre toate jucăriile de astăzi” sunt exemple de mesaje potrivite pentru separarea de copil pentru câteva ore.

Înainte de prima zi de grădiniță, rugați educatoarele să vă ofere ocazia de a avea câteva vizite de probă, pentru ca cel mic să se obișnuiască cu mediul. Ar fi perfect dacă puteți organiza minim trei vizite, după cum urmează: o vizită de câteva minute – o oră, timp în care veți sta și voi cu el pentru explorarea grădiniței, o vizită de 1-2 ore pe parcursul căreia veți sta doar jumătate din timp, și o a treia vizită, de o oră, timp în care copilul va rămâne singur.

Găsiți pe piață sau online și cărți sau videoclipuri cu povești despre animăluțe care merg la școală sau la grădiniță. Folosiți 2-3 astfel de povești în lunile premergătoare primei zile de grădiniță. Copilul are dreptul de a fi pregătit din timp, de a înțelege ce înseamnă grădinița și a se aștepta ca grădinița să fie un loc minunat, unde ai ocazia să te joci întreaga zi cu alți copii, nicidecum un spațiu unde mami și tati te abandonează în fiecare zi.

Dacă este permis accesul copilului la grădiniță cu câteva accesorii sau jucării de acasă, alegeți acele obiecte de care copilul este cel mai atașat: jucăria preferată, castronelul din care mănâncă în fiecare zi, păturica cu care doarme, etc. Astfel de detalii îl vor ajuta să se acomodeze mai ușor cu mediul complet necunoscut.

După fiecare zi de grădiniță, încurajați discuțiile despre toate lucrurile frumoase pe care le-a descoperit, prietenii pe care și i-a făcut, mâncarea delicioasă, jucăriile care l-au distrat. Veți încuraja astfel asocierile pozitive și amintirile plăcute, îndepărtând din mintea copilului orice aspect negativ.

Lăsați copilul să se implice în pregătirile pentru grădiniță – alegeți împreună un ghiozdănel, câteva hăinuțe noi, vesele și colorate, etc. – pentru ca procesul să fie unul treptat.
Cu puțină pregătire, empatie și grijă, prima zi de grădiniță poate fi o experiență pozitivă pentru întreaga familie!