Skip to main content
e1fc4c3f-16e1-4206-9023-d9eef6891952

Relația dintre educatoare și copii, o relația bazată pe grijă

Duminică 5 Decembrie 2021

Pot fi foarte mulți factori care influențează dezvoltarea socio-emoțională a copiilor- capacitatea lingvistică, motrică, cognitivă și emoțională - însă poate cel mai important aspect îl reprezintă grija adulților și comunitatea sigură pe care o creezi pentru copil la grupă și în grădiniță.

 

4 tipuri de grijă

„Există o legătură între comportamentul educatorului față de copii și comportamentul copiilor unul față de celălalt. De exemplu, atunci când educatorul este receptiv și respectuos cu copiii, copiii se tratează unul pe altul într-un mod similar”, spune Grethe Kragh-Müller, profesor asociat de psihologie a copilului la Universitatea Aarhus și expert Free from Bullying.

Iată cele patru tipuri de grijă care sunt importante în procesul de dezvoltare socială și emoțională a copiilor preșcolari:

1. GRIJA FIZICĂ

Când copilul mic nu se simte bine - dacă, de exemplu, îi este frig, foame sau poartă haine care îl incomodează - atunci nu are dispoziția să exploreze lumea, să lege prietenii sau să manifeste curiozitate asupra proceselor educaționale. Pentru a fi deschis la ceea ce îl înconjoară, copilul mic trebuie să aibă nevoile de bază satisfăcute.

2. GRIJA EMOȚIONALĂ

Copiii mici au nevoie de ajutor pentru a face față emoțiilor puternice și stresului care apare, de exemplu, când mama sau tatăl pleacă. În aceste situații poți să i te adresezi pe un ton liniștitor: „Da, te înțeleg, știu că ești trist pentru că mama a plecat. Este în regulă să plângi, te ajută să te descarci, eu sunt aici lângă tine cât ai nevoie”. Chiar dacă copilul nu înțelege toate cuvintele simte calmul adultului. Scopul nu este de a distrage atenția sau de a face sentimentul să dispară imediat, din contră, scopul este de a valida emoția copilului, de a îi da timp să o trăiască și a simți că tu îi ești alături. Când copiii mici nu primesc ajutor pentru a-și regla emoțiile, dezvoltarea lor ulterioară va fi afectată și pot manifesta comportamente de excludere socială.

 

3. GRIJA PEDAGOGICĂ

Toți copiii ar trebui să experimenteze relații pozitive cu cel puțin un adult din preajma lor, să simtă afecțiune, grijă și atenție. Este necesar să propui activități care invită la joacă, activități potrivite vârstei copiilor din grupă și să creezi contexte care să-i ajute să lege prietenii sănătoase între ei.

În situațiile în care copiii, neștiind cum să-și gestioneze emoțiile, recurg la gesturi nepotrivite (împins, mușcat, lovit), îți poți arăta grija pedagogică ascultând cu empatie ambii copii care își povestesc experiențele, ajutându-i să verbalizeze ceea ce simt, descriind starea de fapt pe un ton neutru și ghidându-i pe copii să găsească soluții.

4. GRIJA PENTRU SPAȚIUL PERSONAL

Copiii încearcă constant să descopere lumea si să găsească sens în tot ce fac, astfel fiind ei înșiși activi în propria dezvoltare. Este important să acorzi spațiul și liniștea necesare copilului care are nevoie să stea retras o perioadă, el va simți că are libertatea de a alege și că îi este respectat spațiul personal. Un alt exemplu, dacă doi copii se joacă foarte frumos, după masa de prânz, este indicat să fie lăsați să-si termine joaca până să fie implicați în altă activitate.

 

Relațiile pozitive întăresc abilitățile sociale.

Copiii care sunt lăsați să experimenteze, să descopere prin încercare-eroare, să dezvolte relații cu cei din jur, ajung să se cunoască mai bine pe ei înșiși și să îmbunătățească relațiile copil-copil, copil-adult. Din păcate, un copil care este adesea certat, mustrat sau înțeles greșit îi va fi mai dificil să întrețină relații pozitive cu ceilalți.

Echipa Salvați Copiii propune tuturor specialiștilor implicați în creșterea și educarea copiilor preșcolari o serie de activități (le găsiți în link-ul de mai jos), pe care le puteți folosi pentru a întări grupul de copii, ca întreg, prin introducerea unor moduri diferite de a lucra cu cele patru valori programului Să fim prieteni, și anume, toleranță, respect, grijă și curaj.

 

Activitățile în grup creează contextul în care copiii au experiențe distractive și astfel se consolidează spiritul comunitar și se promovează relațiile sociale pozitive. https://www.salvaticopiii.ro/ce-facem/educatie/educatie-prescolara/prevenirea-bullyingului-in-gradinite/resurse-utile

 

Tradus și adaptat de Clara Constantin și Cristina Adam Sursa: https://www.friformobberi.dk/temaer/den-vigtige-relation-mellem-barn-og-voksen/?fbclid=IwAR0lwChg9OZvkYFWswZusRJ5XnKTc7BuqCkdcoMV224DRIy66f_gqRKAZ8 

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE