Tranziția de la grădiniță la clasa zero

marți 21 septembrie 2021

Pentru copii și familiile lor, tranziția de la grădiniță la clasa zero înseamnă, de fapt, începutul formal al parcursului educațional. Cum astăzi clasa pregătitoare nu mai este integrată în grădiniță, prima zi de școală în clasa 0 aduce cu ea multe schimbări pe care părinții trebuie să le ia în calcul.

Un mediu diferit

Poate cea mai evidentă schimbare este cea a mediului în care copilul își petrece câteva ore bune din zi. O altă locație, alți copii, alți educatori și profesori. Perioada de acomodare ar trebui să fie abordată în consecință, chiar și în cazurile în care copilul a fost anterior la grădiniță.

Sunt utile în acest sens poveștile, cărțile sau animațiile care vorbesc despre ceea ce se întâmplă la școală: copiii stau în bancă, se joacă în pauze, au un învățător care îi ajută să învețe și să se exprime, își fac prieteni. Copilul va fi astfel pregătit, va ști la ce să se aștepte, iar prima zi de școală nu va aduce cu ea sentimente de teamă, nesiguranță sau angoasă. Mai pot fi de ajutor: ”Ziua porților deschise” (în anii fără pandemie și restricții), momente în care copilul poate vizita școala și poate vedea organizarea claselor, la care se adaugă paginile web ale școlilor care au programe de vizualizare 3D și 360˚.

Nu doar prima zi de școală poate fi dificilă. În general, primele 2-3 săptămâni de școală sunt considerate perioada de acomodare, fiindcă activitățile cu care copilul ia contact sunt diferite de la zi la zi. Cel mai simplu mod prin care ne putem ajuta copilul este să comunicăm cu el – să îl întrebăm ce simte, ce i-a provocat bucurie, ce îi provoacă teamă, ce îl face să nu își dorească să meargă la școală, iar în situația în care suntem informați ca părinți de program, sau schimbări de program, să-i prezentăm și copilului ce știm că urmează să se întâmple, etc.

Mai multe reguli

În cazul majorității copiilor, clasa zero reprezintă și o limitare destul de radicală a libertății pe parcursul zilei. De aici se nasc foarte multe frustrări pe parcursul zilei și multe dimineți în care cei mici refuză să intre pe poarta școlii. Obișnuit cu grădinița, unde activitățile erau mult mai flexibile, și copiii treceau ușor de la o activitate la alta, stând la mese, pe jos, în curte, etc. copilul trece acum la un program de 4-5 ore pe zi în care stă așezat în bancă.

Regulile sunt și ele mai multe, fiindcă cei mici nu se pot ridica din bancă atunci când vor, nu pot alege o altă activitate atunci când vor, nu se pot juca atunci când sunt plictisiți, iar timpul petrecut afară este limitat la pauze. La școală activitățile nu mai sunt opționale, indiferent dacă le sunt pe plac sau nu și, oricât s-ar strădui învățătorii să facă procesul educațional cât mai relaxat și distractiv, mediul educațional este unul cu totul diferit.

În cazul în care copilul trece de o grădiniță unde regulile nu erau atât de stricte, trebuie să îl ajutăm să înțeleagă de ce există aceste restricții la școală, cum să le accepte și cum să își gestioneze emoțiile atunci când o activitate nu îi este pe plac, s-a plictisit sau nu înțelege ce i se comunică. De ajutor este să comunicăm cu învățătoarea, să cunoaștem ”regulile clasei” și să le repetăm și exersăm acasă cu copilul nostru.

Programul diferit

Clasa zero urmează un program scurt, similar cu cel al clasei 1, ceea ce pentru mulți copii este o reducere semnificativă a timpului pe care erau obișnuiți să îl petreacă la grădiniță. Tranziția este mai ușoară pentru copiii care mergeau la grădiniță la program scurt sau pentru copiii care încep clasa zero în combinație cu un program after-school.

Ora de trezire dimineața poate să difere și ea, dacă cel mic trebuie să ajungă la școală mai devreme decât mergea la grădiniță sau dacă drumul este mai lung. Tranziția la clasa zero poate afecta și orele de masă, somnul de după-amiază și nivelul de energie al copilului. Este important să înțelegem aceste aspecte pentru a putea adapta programul întregii familii, mai ales în primele 2-3 săptămâni de școală, pentru a face acomodarea celui mic cât mai ușoară și rapidă.

Teme și responsabilități

Nu în ultimul rând, școala nu mai înseamnă doar joacă. Deși în clasa zero temele pentru acasă sunt puține, copiii trebuie să se obișnuiască încă din primele zile de școală cu faptul că de acum au responsabilitatea de a fi atenți la ore, de a se implica în activități și de a își face temele așa cum le indică învățătorul.

Spre deosebire de grădiniță, unde activitățile nu erau obligatorii, la școală există și consecințe dacă nu își respectă responsbailitățile – vor primi calificative proaste, vor fi mai puțini lăudați, etc.

Această responsabilizare trebuie să se instaleze treptat și vă recomandăm să discutați deschis cu învățătorul dacă cel mic are reticențe în a respecta regulile și îndatoririle. Este util, de asemenea, să începeți, încă de dinainte de prima zi de școală, să introduceți în programul zilnic mici reguli sau îndatoriri de tipul: „stăm împreună la masă și colorăm până la 1 jumătate, nu ne putem ridica până atunci de aici” (dacă folosim un ceas analog și copilul nu cunoaște ora, îi arătăm unde trebuie să ajungă limba mare, respectiv cea mică; la un ceas digital îi vom spune exact ce cifre să urmărească), sau ”până mâine trebuie să terminăm de citit această carte de povești, așa că vom sta diseară puțin să citim împreună”.

Nu uitați că, așa cum se întâmplă în cazul oricărei schimbări majore ce necesită acomodare, toată familia și toate persoanele care sunt implicate în îngrijirea copilului trebuie să fie aliniate la aceleași reguli. Dacă, de exemplu, copilul primește o gustare după ce vine de la școală, acest lucru trebuie să se întâmple indiferent dacă este acasă cu părinții sau a fost luat de la școală de bunici. Orice schimbare în rutina copilului care tocmai ce a trecut printr-o tranziție importantă poate să dezechilibreze și mai mult sentimentul de siguranță și încredere al copilului. Consecvența adulților crește gradul de predictibilitate și îi sugerează copilului că este în siguranță.