Skip to main content
395f9c99-80ab-4bfe-a740-1487d9d301e9.jpg.webp

SCOALA IN TIMPUL SI DUPA PERIOADA DE CRIZA SI DIFICULTATILE DE CONCENTRARE ALE COPILULUI

SCOALA IN TIMPUL SI DUPA PERIOADA DE CRIZA SI DIFICULTATILE DE CONCENTRARE ALE COPILULUI

Luni 1 Iunie 2020

Perioada de izolare din cadrul pandemiei în cadrul căreia mulți părinți au trebuit să muncească de acasă, iar copiii și-au desfășurat lecțiile în on – line, pare a le fi permis părinților să își observe și să își cunoască copiii mai bine. Stând în proximitatea copiilor atât de mult timp, părinții au reușit pe de o parte să devină mai apropiați de aceștia și să aprofundeze relația de atașament. Pe de cealaltă parte, părinții au putut observa copiii cu toate manifestările și comportamentele lor mai dificile.

O provocare pentru părinți a fost să preia parțial rolul de învățător sau profesor al copilului, realizând împreună cu acesta activitățile pe care în mod normal copilul le-ar fi realizat la școală sau la grădiniță. În felul acesta mulți părinți au observat și s-au confruntat cu: dificultățile de concentrare ale copilului, dificultatea de a susține atenția pe sarcina de rezolvat și de a ajunge la finalul activității ori neplăcerea și refuzul copilului de a parcurge lecțiile.

Mulți părinți s-au întrebat dacă nu cumva copiii lor au ADHD și cum îi pot ajuta în sensul acesta. O altă situație a fost aceea în care copiii prezentau deja la școală sau la grădiniță dificultăți de a-și organiza comportamentul și de a-și concentra atenția, iar acestea s-au accentuat în perioada de izolare.

Deși vacanța a început, mulți părinți continuă să realizeze lecții sau activități de învățare cu copiii. Dacă dificultățile copilului de a se concentra și de a-și organiza comportamentul le-au dat bătăi de cap părinților, aceștia din urmă se tem ca nu cumva dificultățile să persiste sau să se accentueze odată cu începerea noului an școlar. În acest sens, părinții se gândesc să continue să lucreze cu copilul pe perioada vacanței pentru a contracara posibilele dificultăți la începutul anului școlar.

Dacă vă regăsiți în situația descrisă mai sus, există câteva lucruri pe care le puteți face pentru a vă ajuta copilul:

  1. Organizați și stabiliți un program al zilei: pentru copii în general, dar mai ales pentru cei care au dificultăți de concentrare, lipsa rutinei și a certitudinii pot conduce la comportamente de neascultare sau comportamente dezorganizate. Realizați împreună cu copilul programul zilei, lăsați-l să-l coloreze așa cum dorește și afișați-l undeva la vedere, să-l poată vedea ușor în fiecare zi. Aveți grijă ca în programul zilnic să alternați momentele de lucru, cu cele de relaxare, în care copilul poate face ceea ce își dorește și îi face plăcere. Întrucât copiii au dificultăți în înțelegerea conceptului de timp și în a evalua corect trecerea timpului, este bine să aveți la îndemână un ceas pe care să îi arătați cât timp veți lucra și la ce oră sau minut va putea să-și ia pauzele sau să se oprească din lucru.
  2. Împărțiți timpul de învățare în calupuri: este binecunoscut faptul că posibilitățile copiilor de concentrare sunt cu mult mai reduse decât cele ale adulților. Dacă vă propuneți să lucrați cu copilul un calup de două ore spre exemplu, cel mai probabil acesta își va pierde concentrarea, va începe „să tragă de timp”, iar parcurgerea lecțiilor se va transforma într-o experiență neplăcută pentru amândoi. Stabiliti-vă drept „calup” de lucru cu copilul maximum 45 de minute. După aceasta permiteți copilului să ia o pauză sau să facă o activitate care nu are legătură cu lecțiile și care îl motivează (așa cum ar fi să joace un joc de telefon sau să se uite la un episod de desene animate). Spuneam mai sus că pentru copii este dificil să aibă o percepție corectă a duratei și trecerii timpului. Atunci când lucrați cu copilul, este bine să aveți la îndemână un ceas clasic (cu limba mare și limba mică), pe care să îi arătați copilului cât înseamnă 30 de minute, spre exemplu dacă atât v-ați propus să lucrați cu el.

De asemenea, înainte de a începe calupul de lucru, clarificați cu copilul ce vă așteptați să lucreze în acel interval. Stabiliți ceea ce are de lucrat / terminat în termeni rezonabili – neîncărcând copilul cu activități, dar nici lăsând vag, neclarificat ceea ce vă așteptați să termine.

  1. Alternați activitățile: mai ales pentru copiii care au dificultăți de concentrare a atenției și de organizare a comportamentului, intervalul în care trebuie să stea la o masă și să lucreze, poate fi un chin. Copilul va avea tendința să-și lase mintea să alunece spre activități mai plăcute, cum ar fi să se joace imediat ce va scăpa de lecții. Ce puteți face în situația aceasta este să-i comunicați copilului cât veți sta să lucrați, să îi arătați pe ceas cât înseamnă acel interval de timp, ce vă așteptați de la el să facă în intervalul de lucru și ce activitate de joacă sau de relaxare îl așteaptă imediat ce termină ce are de lucrat.
  2. Folosiți din plin aprecieri pozitive: chiar și atunci când vi se pare că cel mic nu face nimic de care să fiți mulțumiți, tot trebuie să găsiți un aspect oricât de mic pentru care să îl lăudați și apreciați. Laudele acestea vor funcționa în timp ca motivatori ai copilului pentru a repeta comportamentele pozitive. Dacă este vorba despre lecții, iar copilul are dificultăți în a sta la masă și a-și termina sarcinile, faceți aprecieri pozitive cu privire la efortul pe care l-ați văzut că l-a depus pentru a termina ce avea de făcut. Faceți apel în fiecare zi la aceste aprecieri pozitive, chiar dacă comportamentul copilului tinde să oscileze și să nu fie constant. În timp, se va forma un obicei – acela de a căuta starea bună pe care o are atunci când îl apreciați. Iar acest lucru îl va motiva să repete comportamentele pentru care îl apreciați.
  3. Nu vă așteptați la schimbări ca prin minune: dacă copilul prezintă dificultăți reale de concentare a atenției, atunci sprijinul pe care este necesar să i-l oferiți pentru a se organiza mai bine va implica o perioadă mai lungă de timp. Oferindu-i un model despre cum se poate organiza, susținându-l să pună în practică comportamente mai adaptative, prin exersare și în timp, copilul va dezvolta noi abilități de auto – organizare. De asemenea acest proces de descoperire a strategiilor care funcționează cel mai bine pentru copilul dvs. seamnănă foarte mult cu procesul de încercare și eroare. Întrucât nu există o reteță prestabilită de strategii care funcționează fără greș în orice situație și cu orice copil, este nevoie ca în timp să extrageți din încercări, erori și  reușite esența a ceea ce a funcționat pentru copilul dumneavoastră și să aplicați constant.

 

Patricia Aramă, psiholog clinician

Articol tradus și adaptat după „Support for kids with ADHD during the Coronavirus crisis”, de Caroline Miller, articol apărut pe https://childmind.org/article/giving-kids-with-adhd-support-and-structure-during-the-coronavirus-crisis/
 

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE