Skip to main content
69a818df-ba25-4248-8192-62630c109809.jpg.webp

STIMULAREA VERBALĂ LA COPII

Stimularea verbală la copii

Marți 7 Aprilie 2020

Ce înseamnă să stimulezi verbal un copil? Înseamnă să-i vorbești tot timpul, să-l  implici cât mai mult în diverse contexte de comunicare, chiar dacă atunci când este foarte mic, putem avea impresia (falsă) că vorbim degeaba, pentru că el nu ne înțelege. Fiţi convinși de faptul auzindu-vă vorbindu-i într-un anumit fel, veți face ca el să se simtă în siguranţă şi iubit. Copilul poate face diferenţa între o vorbă spusă  pe un ton drăgăstos şi o alta pe un ton răstit. Copilul are nevoie tot timpul ca părintele să îl stimuleze verbal.

În contextul a ceea ce trăim în prezent, vă propunem următoarele activități în vederea stimulării limbajului:

1. Vorbește cu el mereu, spune-i ce faceţi în orice moment.
Exemplu: Ne spălăm. Ne spălăm pe mâini. Ne spălăm cu apă şi săpun. 

2. Plimbă-te cu copilul prin casă şi denumeşte obiectele în faţa cărora vă opriţi, repetând rar cuvântul de 2-3 ori.  Exemplu: ma-sa, sca-un, pat.

3. Explică-i fiecare acţiune, cântă în timp ce faci acest lucru (copilul va fi mai atent când i se va cânta). Exemplu: Mama face pa-tul, pa-tul, pa-tul. Mama pune per-na, per-na, per-na pe pat. 

4. Ţine copilul în braţe, asezaţi-vă în faţa oglinzii şi pronunţă rar numele copilului în timp ce îl mişti uşor în sus şi în jos; stânga – dreapta.

5. În faţa oglinzii se pot realiza exerciţii de pronunţie pe silabe, iar copilul va fi foarte încântat să-ţi imite mişcarea buzelor: Exemple: ma-ma, pa-pa, ta-ta, da-da, ne-ne, pe-pe etc.

6. Explică-i ceea ce vede în casă sau într-o carte, utilizează multe onomatopee.
Exemple: Suflă vântul crengile: VVVVVV! Maşina merge pe drum: BRUM-BRUM! Păsărelele ciripesc: CIP- CIP- CIRIP.

7. Aşază o jucărie de pluş (ex: o pisică) în braţele copilului şi pune copilul să arate unde sunt diferite obiecte din casă. Exemplu: Arată-i pisicii unde este patul? Unde este mingea?

8. Lasă copilul să atingă obiectele în timp ce le pronunţi denumirea. Exemplu: lin-gu-ra, car-te, scu-tec, pi-si-ca.

9. Învaţă-l contrariile încurajându-l să atingă lucrurile:
Exemple: 
greu – să ridice un flacon (de jumătate de litru) cu apa
uşor – să ridice un flacon (de jumătate de litru) gol
cald – să pună mâna sub un jet de apă caldă
rece – sa pună mâna sub un jet de apă rece

10. Pune-l să şteargă diferite obiecte din bucatărie în timp ce le denumeşti rar de 2-3 ori.
Exemplu: Şterge ca-pa-cul, va-sul etc.

11. Pune-l să-ţi aducă diferite obiecte. Şi întreabă-l ce ţi-a adus. Încurajează-l să repete după tine. Exemplu: Adu-mi car-tea./ Ce mi-ai adus? Car-tea?

12. Copilul adoră să arunce lucrurile pe jos, vom selecta jucării de pluş pe care i le vom da să le arunce pe jos în timp ce vom denumi jucaria-animăluţ şi vom pronunţa onomatopeea specifică.

13. Dansează cu copilul  în timp ce îi cânți. Încurajează-l să fredoneze melodia: la-la-la!

14. Dă-i  copilului sarcini de realizat: Pune mingea pe scaun! Pune creioanele  pe masă!

Şi, nu în ultimul rând învăţaţi să vă jucaţi si să vă bucuraţi de momentele unice petrecute cu copilaşul dumneavoastră!

Iulia Tudor, logoped
Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE