Alte 2 povești pentru cei mici

duminică 15 martie 2020
Poveste despre igienă

Propuneți copilului să faceți împreună o poveste în 10 pași, despre importanța respectării regulilor de igienă. Astfel puteți face o introducere către situația în care vă regăsiți și puteți să-i oferiți copilului informații despre măsurile de protecție și importanța respectării acestora în această perioadă.
  1. Igiena este…
  2. În lipsa ei...
  3. Igiena presupune respectarea următoarelor reguli:
a)...
b)…
c)…        
4. În mod normal, pe 1 cm² de suprafața corporală se găsesc în medie 40.000 de microbi. Dar există zone unde numărul de microbi este imperceptibil mai mare. Care sunt aceste zone? ………………, …………………., ………………., ………………, ……………….
5. Dacă pielea nu este …, capacitatea ei de … antimicrobiană este …
6. Ce înseamnă spălatul pe mâini? …
7. Mâinile sunt aducătoare de microbi. Numește câteva boli ale “mâinilor murdare”: ………………,………………,………………,………………,.
8. Un periaj corect al dinților constă în … și durează … minute, efectuându-se numai cu … individuală.
9. Spălatul corect al mâinilor se face cu … și durează cel puțin … secunde, fiind necesară repetarea acestei operațiuni după …................, …………………, ………………., ………………,
10. Pe cine protejez dacă mă spăl corespunzător pe mâini și dacă respect regulile de igienă personală ………………., …………………, ……………………, ………………..
 
 
Jocuri cu onomatopee
Cuvinte care prin structura lor sonoră, imită cu aproximație un sunet sau un zgomot: manifestări sonore nearticulate ale omului: hapciu, ha-ha-ha, uiu-iuu etc.; sunete scoase de animale: miau, ham, bee, muu, iha etc.; zgomote din mediu: vâjj, poc, pic-pic, tic-tac, țârr, trosc etc.

Ajută la dezvoltarea auzului fonematic, spre exemplu, pronunțarea literei „r” este pregătită prin imitarea de către copil a sunetului unei mașini sau a sunetului unei sonerii. (Cum face mașina? Brrrum; Cum face soneria de la ușă? Trrrr.)
Onomatopeele pot fi exersate pentru stimularea lingvistică a copilului mic (1-3 ani), pentru dezvoltarea vocabularului copiilor între 2-4 ani, dar şi ca suport împreună cu exercițiile de articulare în vederea corectării unor sunete deficitare (pentru copii între 4-6 ani).

 

O carte cu mijloace de transport

  • denumim imaginea (ex. tren) sau îi cerem copilului să o denumească.
  • îl întrebăm cum face trenul.
  • îl solicităm să formuleze o propoziţie cu cuvântul tren.
  • formăm categoria (mijloace de transport), ca răspuns la întrebarea „Ce este trenul?”.
  • indicăm şi alte imagini care fac parte din categoria respectivă (maşină, autobuz, ambulanță).

Se decupează imaginile şi se lipesc pe cartonaşe.

Îi anunţăm pe copii că ne vom juca un joc cu ghicitori. Pregătim cartonașe cu reprezentări ale animalelor ori obiectelor pentru imitat, iar ei vor trebui să ghicească ce este desenat. Ne uităm pe primul cartonaş, fără să-l arătăm copiilor, şi spunem o ghicitoare despre el, de exemplu: „În desenul acesta este o insectă, care face aşa: ZZZ… Ce este?”. Copiii răspund, apoi le arătăm desenul şi vom spune toţi cum face albina. Chemăm apoi un copil, căruia îi arătăm un alt desen, iar el va trebui să spună o ghicitoare. Jocul continuă, pe rând, cu fiecare copil.
• Albina: ZZZ…/ BZZZ…
• Şarpele: SSS…
• Maşina: BRRRUM…(vibrarea buzelor)
• Trenul: ŞŞŞ…ŞŞŞ…
• Soneria: TRRR…
• Vântul: JJJ…
• Pisica: MIAU…/ MIORRR…
• Şoricelul: CHIŢ…CHIŢ…
• Găina: COTCODAC…
• Cocoşul: CUCURIGU…
• Raţa: MAC…MAC…
• Gâsca: GA…GA…GA
Şarpele sâsâie: SSS…  
Trenul şuieră: ŞŞŞ…ŞŞŞ…
Vântul vâjâie: JJJ…
Maşina merge: BRRRUM…  (vibrarea buzelor)
Albina bâzâie: ZZZ
 

Nu ești singur.

 
adaptare Mihaela Dinu, psiholog clinician; Iulia Tudor, logoped
Dacă vrei să faci o donație singulară, donează aici.