Nu mergem la școală. Ce putem face acasă cu copiii?

marți 17 martie 2020
Închiderea școlilor este o măsură preventivă de răspuns la situația de urgență determinată de răspândirea Coronavirusului. Această măsură, extrem de necesară, produce însă schimbări semnificative în programul unei familii. În contextul acestor modificări, mulți părinți se întreabă cum ar putea acționa într-o astfel de situație pentru a asigura bunăstarea și siguranța copiilor lor. Iată 5 aspecte importante de avut în vedere:
  • Implicați-i pe copii! Copilul trebuie, încă de la început, implicat în stabilirea orarului din următoarele zile și a activităților pe care urmează să le desfășurați împreună. Alegerea cărților, a lecțiilor, a activităților de timp liber și notarea lor într-un orar simplu al săptămânii are menirea de a le păstra entuziasmul și interesul de-a lungul zilei. Orice nouă propunere de schimbare din partea dumneavoastră sau a copilului trebuie discutată cu acesta pentru o decizie comună. 
  • Mențineți rutinele zilnice ale copilului! Străduiți-vă să folosiți rutina anterioară a copilului, ceea ce implică aceeași oră de trezire sau de culcare cu activitățile specifice (ordine în cameră, spălat, mese, pregătirea pentru somn etc.) și stabilirea activităților educative și cele de timp liber împreună. De-a lungul zilei, implicați-i în jocuri educative ori de divertisment, cu reducerea pe cât posibil a timpului petrecut pe Internet ori telefonul mobil (nu mai mult de o oră). Spre seară, puteți viziona împreună un film sau o emisiune destinate copiilor. În acest fel îi ajutați să nu iasă dintr-un ritm cotidian similar celui din trecut, le oferiți un sentiment de control și le asigurați readaptarea facilă la întoarcerea la școală. De exemplu, pentru copiii din ciclul primar și gimnazial, jocul ”de-a școala” cu rolurile de profesor și elev preluate succesiv poate deveni un moment util învățării și, totodată, plin de amuzament pentru toți cei din familie. 
  • Mișcați-vă pe cât posibil! Organizarea de activități fizice ajută la menținerea tonului muscular, reducerea stressului indus de zilele petrecute în spații închise și vor îmbunătăți calitatea somnului necesară respectării orarului zilnic de activități de a doua zi. Găsiți activități care necesită mișcare și exercițiu fizic chiar și în acasă – inventați sau găsiți jocuri care presupun mișcare. Dansați împreună prin casă!
  • Mâncare sănătoasă! Al patrulea aspect de care trebuie să țineți seama este alimentația copilului. În această perioadă, va apărea cu siguranță plictiseala, iar el va fi tentat să consume multe dulciuri ori băuturi carbogazoase. Zilele petrecute acasă ar putea deveni o oportunitate pentru toți părinții ca mâncarea să fie pregătită împreună cu copilul.
  • Acordați atenție învățării! De asemenea, alegeți cu grijă resursele digitale și fiți alături de copiii voștri când sunt folosesc calculatorul ori telefonul mobil pentru activitățile online.  Pentru o listă de resurse destinată tuturor categoriilor de vârstă, accesați pagina ... În privința educației școlare, cadrele didactice continuă să trimită, folosind Whatsup, Skype ori Facebook, lecțiile și temele pentru copii, unii alegând să comunice cu elevii lor prin scurte înregistrări audio/video ori în timp real. Aceasta ar putea deveni o experiență nouă și interesantă pentru copii și nu numai.

Dincolo de aceste recomandări referitoare la comportamentele și acțiunile concrete adecvate în această perioadă de criză, este important să aveți în vedere și să vă adresați în mod direct copilului la nivel emoțional. La asigurarea echilibrului emoțional al copilului dvs. contribuie:
  • Încurajarea exprimării emoțiilor, fie verbal, fie prin desen sau joc;
  • Asigurarea copilului că emoțiile pe care le resimte sunt normale și de așteptat, fără a se încerca diminuarea intensității și a importanței lor;
  • Asigurarea suportului emoțional al prietenilor care le pot furniza sugestii despre cum să facă față evenimentelor și a ceea ce simt;
  • Încurajarea implicării în activități, cu rol de autoreglare a emoțiilor.

Gestionarea emoțiilor copilului nu se poate face fără o abordare la nivel rațional, cognitiv, a stării de fapt existente. În acest sens, sunt importanți mai mulți factori:
  • Explicarea evenimentelor care au loc, cu accent pe efortul comunității de a contribui la depășirea situației;
  • Discutarea îngrijorărilor și a întrebărilor pe care copii le au, a experiențelor pe care le-au trăit în cursul evenimentelor, pornind de la recunoașterea de către părinți a propriilor îngrijorări dar și a abilităților care îi ajută să facă față;
  • Oferirea de informații asupra acțiunilor viitoare care să îi poată asigura predictibilitate;
  • Monitorizarea programelor TV pe care le urmărește copilul și verificarea modului în care le percepe și le înțelege.

Așadar, timpul petrecut de copii acasă trebuie să fie cu sens și structură, dar în același timp să îndeplinească și caracteristicile unui timp de calitate în familie, care să contribuie la consolidarea relațiilor afective și la menținerea echilibrului emoțional între toți membrii familiei.
 

Nu ești singur!

 
Geta Costescu, psiholog clinician
Dacă vrei să faci o donație singulară, donează aici.