Skip to main content
bd4813b2-c9df-4d69-a934-e5ad50b23207.jpeg.webp

ȘTIRILE FALSE RECOMANDĂRI

Știrile false sunt conținuturi create cu scopul deliberat de a dezinforma și pot avea o sumedenie de efecte nocive, atât la nivel individual, cât și social. Responsabilitatea de a le opri este noastră, a tuturor. Primul pas spre schimbare pozitivă este să cunoști toate formele pe care acest fenomen le poate lua.

 

Ce sunt știrile false?


Știrile false sunt articole sau texte însoțite de imagini sau clipuri video, ce au scopul deliberat de a dezinforma și prezenta faptele într-un mod deformat.  
Scopul știrilor false poate fi încadrat, de cele mai multe ori, în două categorii care se intersectează:

  • Profit financiar – prin atragerea cât mai multor vizualizări sau cerând bani direct utilizatorilor justificând urgența, pericolul, autoritatea, etc.
  • Influențarea socială – prin încercarea de a obține schimbări la nivel social sau politic prin accentuarea perspectivei de tipul „noi vs ei”

Știrile false sunt diseminate de cele mai multe ori prin intermediul Internetului și al rețelelor sociale, însă uneori pot apărea și în mass-media clasică (TV, radio, ziare etc.)  

 

Cum poți verifica dacă o știre sau un conținut online este fals?

•   Verifică titlul și textul – Dă sentințe? E senzaționalist? Dacă răspunsul e da, atunci ar fi util să căutăm modul în care este prezentată știrea pe alte site-uri sau canale.  

•​   Verifică sursa – Sunt autorul articolului și organizația din care face parte ușor de identificat? Sunt aceștia jurnaliști consacrați sau instituții de presă acreditate?  

•​   Verifică perspectivele – Sunt prezentate toate punctele de vedere implicate? O știre reală va fi imparțială și va încerca să prezinte viziunile tuturor părților implicate într-o situație.  

•​   Verifică opiniile – Își dă autorul cu părerea? Jurnaliștii și autorii de știri nu îți vor exprima părerea personală despre o situație. Dacă articolul devine subiectiv, atunci este bine să reținem că informațiile prezentate sunt mai degrabă o opinie, decât o știre.  

•​   Verifică citarea – Există citatul sau declarația originală în altă sursă? Verifică dacă este parțial, extras din context sau complet. Știrile reale citează alte agenții de presă consacrate, site-uri oficiale, entități cu experiență sau reprezentanți desemnați ai autorităților.  

•​   Studiază asocierea pozelor sau imaginilor cu textul. Reprezintă pozele acțiunea descrisă în text? Imaginile folosite ar trebui să aibă legătură directă cu informațiile din text. Poți verifica dacă poza mai apare undeva încărcând imaginea aici   

•​   Verifică data – Apare data? Este de actualitate? O informație relevantă în 2018 poate avea o altă interpretare în 2020.


Recomandări pentru părinți și cadre didactice

Poza-parinte-copil.jpg



•   Abordează subiectul știrilor false cu copiii și adolescenții. Explică-le acestora că nu tot ceea ce văd sau citesc pe internet este adevărat. Adaptează limbajul și exemplele la nivelul lor de înțelegere și experiență.  

•   Învață-i să recunoască semnalele că o știre ar putea fi falsă. Dacă acea știre trezește emoții puternice de teamă, dezgust, pare senzațională, secretă sau urgentă, sau pur și simplu sună prea bine sau prea rău să fie adevărată, cel mai probabil este o știre falsă.   

•   Transformă totul într-un joc. Culegeți împreună indicii despre diverse știri pe care le alegeți împreună, fie din mediul online sau TV. Pentru a vorbi despre o știre completă, este necesar ca respectivul conținut să răspundă întrebărilor: cine?, ce?, când?, unde?, de ce? şi cum?  

•   Protejează-i prin intermediul programelor de filtrare sau control parental. Pe orice dispozitiv mobil sau computer părinții au opțiunea de a instala un program de control parental sau filtrare prin care vor putea elimina posibilitatea de a accesa diverse siteuri neprotejate sau periculoase. Puteți discuta despre beneficiile și limitările acestora în cadrul orelor de clasă pe care le acordați temei siguranței online. Mai multe despre astfel de instrumente și recomandările noastre aici.  

•   Fii proactiv și vino în întâmpinarea curiozităților și nevoilor copiilor. Dacă în timpul discuțiilor copiii sunt interesați de un subiect specific sau atunci când trecem printr-o perioadă precum aceasta, de exces informațional, poartă o discuție onestă cu ei și oferă-le informații corecte, actualizate, ce provin din surse oficiale.  

•   Întărește cooperarea părinte-profesor. Pentru a își însuși un comportament responsabil, axat pe accesarea oportunităților și diminuarea riscurilor, copiii au nevoie de modele demne de urmat în ceea ce privește folosirea tehnologiei și a informațiilor online. Asigură-te că ești deschis și chiar inițiezi o strânsă colaborare părinte-profesor asigurând astfel o coerență binevenită pentru educația copiilor.  

 

Recomandări pentru elevi

Poza-stiri-false-copii.png


•   Învață semnele care denotă că o știre este falsă! Dacă știrea este senzațională, categorica sau stârnește emoții de teamă, dezgust sau furie sunt șanse mari să fie o știre falsă.  

•   Fii sceptic cu privire la sursele de știri. Dacă sună prea bine sau prea rău să fie adevărat, este bine să pui la îndoială ceea ce citești sau vezi pe internet.  

•   Apelează cu încredere la apropiați. Dacă nu ești sigur de ceva ce ai văzut sau citit online, apelează cu încredere la părinți sau profesori. Dacă subiectul e unul pe care ei poate nu îl știu, caută informația în surse oficiale de încredere.   

•   Gândește-te înainte să dai „Share”! Răspândirea unei informații false poate avea consecințe negative asupra altora, așa că nu răspândi o informație dacă nu ești sigur.   

•   Verifică cu specialiștii. Apelează cu încredere la prietenii de la Ora de Net dacă vrei să verifici dacă o știre e adevărată sau falsă.  


*Material realizat de specialiștii Ora de Net în colaborare cu Kreativ Research, partener în cadrul programului de formare Ora de Net - Folosirea creativă, utilă și sigură a Internetului de către copii, acreditat de Ministerul Educației și Cercetării.  

banner-02b.jpg  
 

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE