Skip to main content
579d7f85-4803-47d4-8be6-35b0034138b6.jpg.webp

PREVENIREA BULLYINGULUI ÎN ȘCOLI ȘI GRĂDINIȚE

Bullyingul este un fenomen complex care are un impact negativ asupra tuturor copiilor implicați, indiferent de rolul pe care îl ocupă: inițiator, țintă sau martor.

Programele de prevenire a bullyingului desfășurate de Organizația Salvați Copiii România contribuie la construirea un climat educațional propice dezvoltării copiilor, astfel încât să poată răspunde adecvat provocărilor socio-relaționale actuale. Prevenirea bullyingului se bazează pe principii și valori fundamentale care promovează un mediu sănătos, sigur, echitabil. Prin cultivarea relațiilor sociale și prevenirea bullyingului, încurajăm crearea unei culturi a toleranței, respectului și empatiei în comunitățile educaționale.


Principalele nevoi emoționale ale copilului, care nu pot fi satisfăcute într-un mediu social afectat de bullying, includ nevoia de apartenență și nevoia de acceptare. Aceste două nevoi fundamentale sunt esențiale pentru dezvoltarea psihică armonioasă. Într-un context marcat de bullying, copiii sunt adesea excluși din grupul de egali și confruntați cu lipsa toleranței față de trăsăturile care îi fac unici, cum ar fi aspectul fizic, etnia sau alte caracteristici personale.


Fenomenul bullyingului are un impact major asupra întregului grup de copii, indiferent de rolul pe care îl ocupă – inițiator, țintă sau martor – și se manifestă pe mai multe planuri: emoțional, social și cognitiv. Emoțional, toți cei implicați pot experimenta anxietate, rușine și vinovăție, ceea ce contribuie la o stimă de sine scăzută și un concept de sine negativ. Pe plan social, bullyingul provoacă izolare și distanțare, afectând relațiile interumane și amplificând frica de a avea încredere în ceilalți, ceea ce diminuează coeziunea și armonia grupului. În plan cognitiv, cei implicați în situații de bullying pot întâmpina dificultăți în concentrarea și procesarea informațiilor, ceea ce are un impact negativ asupra performanțelor școlare și dezvoltării intelectuale. Astfel, bullyingul nu doar că dăunează celor direct afectați, dar subminează și integritatea și funcționarea întregii comunități școlare.


Impactul asupra relațiilor de prietenie este profund și de lungă durată, afectând toți copiii implicați în fenomenul bullyingului. Aceștia pot întâmpina dificultăți semnificative în dezvoltarea și menținerea încrederii în colegii lor, din cauza anxietății sociale și a experiențelor negative repetate. Copiii care sunt implicați în acte de bullying sunt expuși unui risc crescut de a dezvolta comportamente antisociale și delincvente în adolescență și tinerețe. Aceste tendințe negative pot persista și în viața adultă, influențând calitatea și direcția vieții lor. De exemplu, aceștia pot avea dificultăți în a forma și menține relații de muncă și personale stabile și pot fi mai predispuși la probleme legale sau de sănătate mintală. Acest fenomen nu afectează doar dezvoltarea personală și profesională a copiilor, ci și dinamicile sociale și comunitățile în care aceștia trăiesc și interacționează, subminând integritatea și coeziunea acestora.
În contextul actual, este important să recunoaștem și să abordăm nu doar efectele directe ale bullyingului, ci și impactul său indirect asupra întregii comunități școlare. Promovarea unor strategii proactive și intervenții timpurii este esențială pentru a preveni și a combate bullyingul, asigurând astfel un mediu sigur pentru toți copiii.


De asemenea, în era digitală, fenomenul cyberbullyingului adaugă o dimensiune suplimentară complexității, fiind important să includem educația digitală și suportul emoțional adecvat în strategii pentru a răspunde provocărilor contemporane legate de bullying.
În prezent, odată cu folosirea pe scară largă a dispozitivelor mobile conectate la Internet, bullying-ul capătă noi forme. Conform studiilor realizate de către Salvați Copiii, 5 din 10 copii cu vârste cuprinse între 12 și 17 ani au fost hărțuiți în mediul online. Spre deosebire de situațiile clasice de bullying, în care comportamentele de hărțuire se întâmplă față în față, iar victima are posibilitatea de a-și identifica agresorul și de a ști cui să atribuie comportamentul agresiv, în mediul online acest lucru, de multe ori, nu este posibil. În plus, dacă în realitate, în dimensiunea offline, comportamentul de bullying se oprește la un moment dat iar situația umilitoare sau agresivă se încheie, hărțuirea online pare să fie fără sfârșit – ne urmărește în camera proprie, pe tableta personală, pe laptopul din sufrageria familiei. Spre deosebire de alte forme de bullying, cyberbullyingul are un caracter permanent și anonim, care face ca impactul său negativ să fie uriaș.  
 

Pentru a veni în ajutorul copiilor expuși fenomenelor de bullying și cyberbullying, Organizația Salvați Copiii România desfășoară o serie de campanii și proiecte menite să crească gradul de conștientizare cu privire la această problematică și să prevină și să combată aceste fenomene atât în rândul copiilor preșcolari, cât și în școlile și liceele din România. Printre inițiativele Salvați Copiii se numără: 

1. Să fim prieteni – Fără bullying 
Implementat în parteneriat cu Ministerul Educației și Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și cu susținerea financiară a Kaufland România, Primăriei Municipiului Buzău și a Fundației OMV Petrom acesta se desfășoară grădinițe și are ca principale obiective crearea de relații pozitive între copii, dezvoltarea abilităților copiilor de a se respecta reciproc și de a fi toleranți, întărirea colaborării dintre educatori, părinți și copii și îmbunătățirea documentelor curriculare existente la nivelul grădinițelor. Proiectul a fost pilotat în perioada ianuarie 2020 – iunie 2021, cu susținerea Kaufland România, având ca beneficiari direcți 450 copii din 5 grădinițe din municipiul București, 800 de părinți și 129 de specialiști, în timp ce printre beneficiarii indirecți se numără aproximativ 1.800 de copii. Analiza impactului proiectului pilot demonstrează eficiență intervenției, evidențiind reducerea comportamentelor de excluziune socială de la 21% la 7%, reducerea comportamentelor agresive de la 17% la 9%, creșterea numărului situațiilor în care copiii manifestă curaj în a-și apăra prietenii, de la 82% la 94%.
În prezent, proiectul este implementat în 122 de grădinițe din 8 județe și București. Numărul copiilor preșcolari cu care lucrăm constant în cadrul programului a ajuns la 17.822, iar numărul părinților implicați este de 22.500. De asemenea, peste 1.238 de cadre didactice au fost formate pentru a aplica metodologia Să fim prieteni. 
În anul școlar 2024 - 2025, programul va fi extins în 100 de grădinițe din județele Timiș, Brașov, Hunedoara, Harghita, Constanța, Tulcea, Brăila, Galați, Vrancea, Dolj și Caraș-Severin.
Clipul de prezentare al programului Să fim prieteni poate fi urmărit aici.


2. Școli fără bullying
Programul se adresează întregii comunități școlare și se derulează în peste 168 de școli, oferind instruire cadrelor didactice, informare părinților și elevilor și asigurând creșterea gradului de participare la prevenirea fenomenului de bullying pentru elevi.
Peste 5.600 de copii, 804 profesori și 947 de părinți s-au implicat activ în activități destinate îmbunătățirii climatului școlar. Aceștia au beneficiat de sesiuni de informare și formare, având ca scop aplicarea metodelor educaționale bazate pe disciplină pozitivă. În plus, au primit consiliere specializată pentru aplicarea eficientă a normelor antibullying, contribuind astfel la crearea unui mediu educațional armonios. 320 de elevi, în special din ciclul gimnazial și liceal, au fost consiliați pentru a-și continua activitatea ca ambasadori antibullying în școlile lor. Astfel, aceștia susțin activități de informare pentru colegii lor și se implică pentru a cataliza grupurile de acțiune antibullying din școlile lor.  Peste 400 de copii, părinți, specialiști au primi îndrumare specializată în privința reducerii fenomenului de bullying din școli prin intermediul platformei online www.scolifarabullying.ro.


200 de specialiști din cadrul Birourilor de Siguranță Școlară au fost instruiți în cadrul unor sesiuni online pe tematica prevenirii bullyingului in scoli.
A fost elaborat materialul educațional „Săptămâna Toleranței” dedicat cadrelor didactice care contribuie activ la formarea de comunități educaționale sigure, în care copiii construiesc relații pozitive bazate pe toleranță. Aici puteți regăsi varianta online.
Completând demersurile din școli, Salvați Copiii România a continuat campania națională „Dreptul la pauză fără bullying” campanie aflată în desfășurare, cu implicarea a peste 15 influenceri, peste 200 de voluntari și 800 de copii care activează ca ambasadori antibullying în școlile lor. Tot în cadrul campaniei, se organizează o serie de evenimente regionale pentru creșterea capacității instituțiilor educaționale de a răspunde nevoilor copiilor de a învăța într-un mediu sigur.

3. Safe Families
Safe families este un program de prevenire a violenței în rândul copiilor, pe parcursul căruia adulții din jurul copiilor dobândesc mai multe cunoștințe cu privire la stadiile de dezvoltare și drepturile copiilor, disciplină pozitivă și își îmbunătățesc relațiile cu membrii comunității educaționale. Sesiunile Safe families au ca scop să ofere părinților și copiilor abilitățile și instrumentele necesare pentru a construi împreună relații mai puternice.
Metodologia a fost introdusă ca mod de lucru în anul școlar 2023-2024, prima etapă fiind formarea a 26 de cadre didactice din 3 școli din București și a 18 specialiști (asistenți sociali, psihologi). În continuare, s-a început pilotarea metodologiei Safe Families, cu sesiuni de informare desfășurate atât în paralel, cât și comune cu părinții și copiii. Peste 200 de părinți și copii au beneficiat de sesiuni valoroase care au contribuit la îmbunătățirea relațiilor familiale și educaționale.

4. Campania ''O Lume Fără Frică''
În 2019, alături de Alina Eremia, Irina Rimes, Mimi, Deliric și Alex Dărăgiu aka Alpaca Legion am lansat campania „O lume fără frică” prin care ne dorim să încurajam copiii care au experimentat sau au fost martorii fenomenului de cyberbullying să împărtășească experiențele lor și să ceară ajutorul, fără teama de a fi criticați sau judecați. Peste 1.100 de copii s-au alăturat inițiativei trimițând mesaje și întrebări pe platforma www.farafrica.ro.

5. Săptămâna Siguranței pe Înternet

Pentru a marca Ziua Siguranței pe Internet ce a fost sărbătorită în întreaga lume pe data de 11 Februarie, am invitat cele 3.000 de cadre didactice partenere să deruleze în săptămâna 10-14 februarie 2020  activități cu copiii cu scopul de a aduce mai multă conștientizare asupra potențialului de cyberbullying, o formă de agresiune în mediul online la care sunt expuși 1 din 2 copiii români.  Copiii au urmărit împreună cu învățătorii și profesorii lor poveștile celor mai îndrăgite vedete, aflând totodată despre posibilitatea de a apela la specialiștii și psihologii Salvați Copiii la linia de consiliere ctrl_AJUTOR.

Demersurile de conștientizare legate de problema cyberbullying-ului se vor continua și în anul 2020 prin campanii dedicate și activități directe cu copiii, părinții și profesorii. Vă invităm să ne urmăriți la www.facebook.com/sigurpenet pentru a afla mai multe.
    

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE