În România, în anul 2020, 275.000 de copii români cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani nu erau înscriși în nicio formă de învățământ (primar, gimnazial, liceal sau profesional) desi aveau vârsta coresounzătoare, nivel similar cu cel din anii trecuți. Accesul inegal la educație, abandonul școlar timpuriu și precaritatea politicilor publice destinate menținerii în sistemul de învățământ a copiilor vulnerabili sunt fenomene grave, cu repercusiuni pe termen lung asupra întregii societăți.
În perioada 2010-2020, în medie 45.000 de copii au abandonat, anual, învățământul primar și gimnazial și liceal, conform statisticilor INS.
Programul de integrare/reintegrare școlară A Doua Șansă, derulat de Salvați Copiii în colaborare cu unități școlare, se adresează copiilor/tinerilor care au abandonat școala sau nu au frecventat-o niciodată.
Pentru un astfel de copil sau tânăr, integrarea școlară necesită sprijin atât în ceea ce privește educația, cât și în plan social. De aceea, prin intermediul Centrelor Educaționale Salvați Copiii, oferim servicii educaționale (pregătire școlară suplimentară), sociale și juridice, copiilor și familiilor acestora. De asemenea, în funcție de nevoile identificate, copiii/tinerii beneficiază de support material (alimente, rechizite, produse igienico-sanitare)
Marian, Centrul Educațional Bucureșt.
Conform Legii 1/2011 a Educației Naționale, în programele de tip A Doua Șansă se pot înscrie persoanele care nu au fost niciodată înscrise în sistemul de învățământ și cele care au abandonat școala și au depășit cu cel puțin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei.
Salvați Copiii sprijină participarea și integrarea/reintegrarea școlară a copiilor aflați în această situație prin derularea de programe complexe în cadrul cărora intervenția educațională este însoțită de intervenție socială. În anul școlar 2020-2021, 248 de copii au fost incluși în programele de tip „A Doua Șansă” derulate de organizație în parteneriat cu unități școlare care desfășoară acest program.
Locațiile de implementare: Bucureşti, Şcoala 127, Şcoala Gimnazială nr. 181, Școala Gimnaziala Viștea /Brașov , Şcoala nr. 31, Constanţa, Școala nr. 1 Mangalia/Constanța, Școala Radu cel Mare Târgoviște/Dâmbovița, Școala Gimnaziala Bahnea, Școala Gimnazială Idiciu, Scoala Gimnaziala Al. I. Cuza Tg. Mures/Mureș, Școala Gimnazială Grigore Ghica Voievod Suceava/Suceava, Școala Nr. 1 Timișoara, Colegiul Dimitrie Leonida Timișoara, Școala Gimnazială Mihai David și Liceul Tehnologic Nicolae Iorga Negrești/Vaslui.
MAI MULTE ÎN ACEASTĂ SECȚIUNE
Grădinițe și Școli de vară
Educația protejează copiii de sărăcie, violență și abuz și îi ajută să râdă, să învețe, să mănânce, să se joace și să crească.
Educație preșcolară
Participarea la educație a copiilor romi este mai scăzută decât în restul populației, iar lipsa educației preșcolare influențează negativ parcursul școlar al copiilor.
Prevenirea abandonului școlar
Încercând să obțină venituri pentru a-și asigura existența, multe familii aleg să își implice copiii de timpuriu în muncă, iar educația nu mai constituie o prioritate.