Skip to main content
Grădinițe și Școli de vară

Prevenirea abandonului școlar

Încercând să obțină venituri pentru a-și asigura existența, multe familii aleg să își implice copiii de timpuriu în muncă, iar educația nu mai constituie o prioritate. 

Pentru familiile afectate de sărăcie, lipsa posibilităților de a face față cheltuielilor necesare participării școlare expune copiii riscului de abandon școlar. Potrivit cercetării ”Învățământul gratuit costă”, deși legea prevede gratuitatea învățământului public, realitatea ne arată că părinții trebuie să facă față unor cheltuieli strâns legate de școlarizarea copiilor lor. Fie că este vorba de uniformă, manuale alternative, rechizite, fondul clasei și cel al școlii, transportul spre și dinspre școală sau meditații, costurile „ascunse” ale învățământului reprezintă obstacole greu de depășit în calea dreptului la educație al tuturor copiilor, dar mai ales al celor din familii sărace. De asemenea, riscul părăsirii școlii crește și în cazul copiilor ai căror părinți, cu un nivel redus de educație, nu pot să îi sprijine pe copii în efectuarea temelor.

Testele naționale organizate în 2022 cu scopul de a depista problemele timpurii de alfabetizare arată rezultate slabe la învățătură în școlile din România . Rezultatele arată că doar 11% dintre elevii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani sunt cititori fluenți, în timp ce 42% dintre elevi sunt calificați drept "nefuncționali", ceea ce se apropie de analfabetism.

Criza costului vieții a afectat în mod semnificativ categoriile sociale vulnerabile: majoritatea covârșitoare (95%) a familiilor ai căror copii sunt integrați în programele educaționale ale Organizației Salvați Copiii România nu mai pot acoperi nevoile de bază, cum ar fi tratamente medicale, alimente și îmbrăcăminte pentru copii. Astfel, în decursul ultimului an, 71% dintre familiile vulnerabile s-au văzut nevoite să renunțe la cheltuielile cu îmbrăcămintea și încălțămintea, în vreme ce 24% au redus din cheltuielile cu alimentele.



ȘCOALĂ DUPĂ ȘCOALĂ ȘI EDUCAȚIE REMEDIALĂ

Programul de tip Școală după Școală și de Educație Remedială, derulat de Salvați Copiii în centrele educaționale, are ca scop prevenirea abandonului școlar pentru copiii din grupuri vulnerabile. Prin program, copiii sunt sprijiniți la efectuarea temelor de cadre didactice specializate, beneficiază de pregătire suplimentară la materiile la care întâmpină dificultăți și sunt încurajați să participe la activități de timp liber care urmăresc dezvoltarea abilităților de viață independentă.
Din experiența Salvați Copiii, integrarea în programul Școală după Școală are un impact pozitiv clar asupra succesului școlar al copiilor:

În cei peste 23 de ani de derulare a acestui tip de activitate:

  • 92% dintre cei peste 211.127 de copii beneficiari ai programului Școala după Școală derulat de Salvați Copiii au înregistrat progrese școlare față de situația anterioară participării la program;
  • în medie 45% dintre copiii beneficiari au înregistrat rezultate școlare bune și foarte bune;
  • în medie 20% dintre copiii beneficiari au obținut premii școlare.
linie-rosie-(1).png

" Eu vin la Salvați Copiii în fiecare zi după școală. Aici, ei mă ajută să îmi fac temele și iau masa împreună cu colegii mei. Și în vacanță mergem în parc zilnic să ne jucăm dar să și învatam. Rezultatele mele sunt foarte bune acum. Aș vrea să va mulțumesc pentru tot efortul pe care îl depuneți pentru noi, copiii care au nevoie de voi!."

Violeta, 9 ani, copil beneficiar al proiectului
 
linie-rosie-(1).png


 

Prevenire-abandon-scolar_2.jpg



În cadrul programului, părinții beneficiază de consiliere și servicii sociale, juridice și sprijin material, în funcție de nevoile identificate. Acțiuni de informare și conștientizare cu privire la dreptul copilului la educație se desfășoară în școli, iar specialiștii din instituțiile partenere se implică în grupuri de lucru având ca scop întărirea rețelelor interinstituționale locale care oferă servicii complementare și de calitate copiilor și familiilor.

linie-rosie-(1).png

În ultimii 3 ani (2019 – 2021) Salvați Copiii România se bucură de sprijinul PEPCO România în dezvoltarea programului de tip Școală după Școală din Lupeni și Petrila, județul Hunedoara.
 
Pentru a veni în sprijinul copiilor din comunități defavorizate, anual, peste 100 de copii au beneficiat de:
 
Sprijin școlar suplimentar - în funcție de nevoile copiilor, sunt organizate activități educaționale pentru acei copii care necesită sprijin educațional (acțiuni de sprijin în activitatea școlară - citit, competențe scris-citit, alte materii, efectuarea temelor, îndrumare la diverse materii) pentru menținerea/îmbunătățirea rezultatelor școlare și prevenirea abandonului școlar.
Servicii și consiliere în domeniul social, psihologic și juridic pentru copiii și părinții/persoanele în îngrijirea cărora se află copiii - sesiuni de consiliere de grup și/sau individuale. Consilierea ajută, în general, copiii să dobândească abilitățile emoționale și sociale necesare pentru o dezvoltare armonioasă. De asemenea, sunt organizate sesiuni de consiliere pentru părinți, în funcție de nevoile acestora.
Activități de socializare și de petrecere a timpului liber pentru copii - aceste activități au ca scop satisfacerea nevoii copiilor de a petrece timp de calitate precum și dezvoltarea de abilități de comunicare și socializare și de viața independenta.
Sprijin material pentru copii și pentru familiile acestora pentru a facilita accesul copiilor la educație; copiilor li se asigura rechizite, o masă pe zi și alte produse, după necesități. De două ori pe an, familia primește pachete conținând alimente de bază
Creșterea capacității specialiștilor care lucrează cu copiii din Petrila, Lupeni, Timisoara, Craiova și Reșița prin organizarea de cursuri de informare și ateliere de schimb de experiență.
În anul 2021, în plus față de activitățile derulate până în prezent, ne-am propus crearea unei rețele de specialiști de la instituțiile statului și ONG-uri care vor derula, în parteneriat, activități în folosul copiilor.
 
Parteneriatul dintre Salvați Copiii și PEPCO România are ca preocupare majoră accesul egal și nediscriminatoriu la educație pentru copiii aparținând grupurilor vulnerabile.
 
 
Problemele financiare determină mulți părinți din România să ia calea străinătății în încercarea de a oferi copiilor lor un viitor mai bun. De cele mai multe ori, cei mici rămân în grija bunicilor sau altor rude, care, oricât de mult ar încerca, nu pot suplini absența părinților.

Lipsa figurii materne sau paterne din viața unui copil poate afecta negativ dezvoltarea acestuia. Consecințele lipsei părinților, deopotrivă psiho-emoționale și sociale, sunt agravate pe fondul crizei pandemice pe care o traversăm. Pentru starea de bine și echilibrul emoțional al acestor copii, rămași acasă în urma plecării părinților, Salvați Copiii intervine cu sprijin complex, fiindu-le alături.

În această perioadă, cu sprijinul PEPCO România, întărim programul de sprijin pentru copiii  rămași singuri acasă în urma migrației economice a părinților. Astfel, în prima etapă a intervenției, peste 360 de copii cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate din cinci judeţe, Suceava, Iași, Vaslui, Mureș și Hunedoara vor fi integrați în programe complexe de sprijin psiho-socio-educațional.

Mai mult decât atât, având în vedere contextul socio-economic extrem de dificil cu care se confruntă copiii şi familiile din Valea Jiului, în cadrul aceluiaşi program Salvați Copiii România va acorda  sprijin integrat, adaptat nevoilor pentru 100 de copii vulnerabili din Petrila, Hunedoara.

Alți 500 de copii din cele cinci județe vor beneficia de activitățile din proiect, participând la activități de educație non-formală și consiliere individuală.

În decursul acestui an, Salvați Copiii a intervenit activ pentru ca 660 de copii, ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate sau care provin din familii vulnerabile socio-economic să facă faţă vulnerabilizărilor suplimentare, cu sprijinul PEPCO România. Astfel, aceștia au fost incluși în clasele de educație remedială, pentru a putea recupera decalajul cauzat de lipsa accesului la școala online, au fost consiliați psihologic, atât ei, cât și familiile lor și au beneficiat de suport material de urgență, cu sprijinul echipelor mobile locale.
 

 

Pepco-logo-CMYK-TAB.jpg

linie-rosie-(1).png

O școală pentru fiecare

În perioada noiembrie 2020 – octombrie Salvati Copiii a dezvoltat șase noi centre educaționale în patru comunități rurale – Băcești (Vaslui), Amărăștii de Jos (Dolj), Aninoasa (Dâmbovița) și Grădiștea (Ilfov) și două urbane – Giurgiu și București în cadrul proiectului ”O școală pentru fiecare” .

Proiectul a beneficiat de un grant în valoare de 1.115.141 € oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE și Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare locală. Obiectivul proiectului a fost de a contribui la prevenirea abandonului școlar și la o mai bună incluziune a copiilor în risc de abandon școlar și copiilor cu CES, prin servicii integrate de prevenire și intervenție, inclusiv prin intervenții asupra părinților/reprezentanților și specialiștilor din educație și servicii sociale. Asigurarea unui mediu școlar incluziv și dezvoltarea de măsuri de sprijin în funcție de nevoile specifice sunt esențiale pentru a asigura menținerea în școală a acestor copii, iar pe termen mediu și lung accesul la un nivel de educație superior și pe piața muncii, contribuind la reușita integrării lor profesionale și sociale și la combaterea riscului de sărăcie sau excluziune socială.


Odată cu încheierea acestui proiect a fost organizat un eveniment la care au participat reprezentanți ai Ministerului Educației, Ambasadei Norvegiei, Școlile partenere, alte școli din Municipiul București, precum și reprezentanți ai Save the Children Norvegia. A fost elaborat si postat un Comunicat de Presă care a prezentat rezultatele proiectului.
 

Rezultatele proiectului:
- 851 de copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii au primit servicii de sprijin; 
- Peste 45% dintre participanții la program și-au îmbunătățit participarea școlară cu minim 10%  - 390 de elevi;
- 95 de copii sau tineri cu cerințe educaționale speciale (CES) au primit servicii de sprijin direct;
-  110 cadre didactice au fost formate/instruite în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii;
- 40 de cadre didactice au fost formate/instruite în ceea ce privește lucrul cu copii și tineri cu CES;
- 560 de părinți ai unor copii sau tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii au primit sprijin social direct;
- 60 părinți ai unor copii sau tineri cu CES au primit sprijin social direct;
-  Au fost organizate două vizite de studiu în Norvegia, la care au luat parte 34 de experți români din diferite domenii (educație, administrație publică, servicii sociale, ONG), iar cinci experți norvegieni au participat la schimbul de experiență în România.
 

Colaborarea foarte bună cu echipele Salvați Copiii a fost evidențiată în scrisoare partenerilor de la Salvați Copiii Norvegia.
Scrisoare de susținere

MAI MULTE ÎN ACEASTĂ SECȚIUNE

Comunități educaționale prietenoase

În parteneriat cu Școala Gimnazială Nr.1 Pantelimon Școala Gimnazială Nr.2 Glina, finanțat prin POCU 2014 – 2020, Axa Prioritară 6 – Educație și competente, în cadrul apelului POCU/988/6/26/

Citește mai mult

O școală pentru fiecare

O ȘCOALĂ PENTRU FIECARE COD PROIECT PN 2064 – finanțare „Educație incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc, Programul “Dezvoltare locală, reducerea sărăciei și creșterea incluziunii romilor” finanțat prin Granturile SEE și Norvegiene 2014-2021

Citește mai mult

Parteneriat pentru comunități educaționale prietenoase

Un proiect finanțat prin POCU 2014 – 2020, Axa Prioritară 6 – Educație și competente, în cadrul apelului de proiecte POCU/987/6/26/ - Educație nonformală în sistem outdoor.

Citește mai mult
Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE