Educație preșcolară

Participarea la educație a copiilor romi este mai scăzută decât în restul populației, iar lipsa educației preșcolare influențează negativ parcursul școlar al copiilor.

Educația preșcolară a copiilor romi prezintă deficiențe care accentuează inegalitățile existente și contribuie la perpetuarea acestora pe durata învățământului primar și gimnazial. Studiile arată ca 76% dintre copiii și tinerii romi sub 19 ani nu au mers la grădiniță. De asemenea, trei sferturi dintre copiii romi care au abandonat școala nu au mers la grădiniță. Vulnerabilitatea mai crescută a romilor este subliniată și de estimarea că 4 din 5 copii care nu merg la școală sunt romi.

Salvați Copiii a dezvoltat, încă din anul 1998, programe de includere preșcolară și școlară a copiilor romi. Urmărind creșterea accesului la educație preșcolară și îmbunătățirea nivelului de pregătire pentru școală, Grădinița Estivală a constituit o modalitate prin care copiii au fost atrași către școală, au fost ajutați să se integreze și a fost redus decalajul educațional față de copiii care au beneficiat de pregătire preșcolară tipică. Toate acestea au contribuit la scăderea riscului de abandon școlar al copiilor din grupul țintă, conducând pe termen lung la creșterea șanselor de pregătire profesională necesară unui trai decent.

Educatie-prescolara.jpg

Integrarea copiilor în grupe educaționale, în special a celor de vârstă școlară (6-7 ani), este esențială pentru recuperarea socială a acestora, pe termen lung. Odată integrați în programul estival derulat de Salvați Copiii, acești copii reușesc să rămână în sistemul de învățământ. În 2017, 600 de copii au fost înscriși în programul grădinițelor estivale, iar 96% dintre ei sunt înscriși mai departe în sistemul educațional de masă (grădinița/școala primară). În 2018, 1.000 de copii din medii defavorizate sunt înscriși la Grădinița Estivală. Până în prezent au fost incluși în grupele de pregătire estivală peste 7.500 de copii.

Parteneriatul dintre Salvați Copiii România și Fundația IKEA, cu asistența tehnică a Salvați Copiii Suedia permite ca, anual, sute de copii preșcolari romi să beneficieze de un start bun în educație. Astfel, ca și în anii trecuți, Salvați Copiii a organizat 35 de grădinițe de vară, care desfășoară programe educaționale pentru copiii romi și din comunități defavorizate, de vârstă preșcolară, cu scopul de a reduce diferențele de dezvoltare psiho-educațională între copii, în prima zi de școală. Părinții au fost implicați în aceste activități pentru a înțelege importanța educației și a școlarizării copiilor. În școlile și grădinițele care înscriu copii romi, Salvați Copiii oferă servicii de consiliere pentru copii. Practica de până acum a Salvați Copiii România arată că acei copii care au participat la programul grădinițelor estivale au avut o rată mai mare de școlarizare.


linie-rosie.png


educatie.png„Eu nu am reușit să scriu toată viața, dar copilul meu a învățat literele într-o vară. Grădinița Estivală a făcut minuni cu copilul meu. Într-o zi, el mă va învăța și pe mine să scriu și să citesc.”
M. P., mama unui copil înscris la grădinița estivală.

 
linie-rosie.png

Programul are ca scop creșterea nivelului de pregătire pentru școală, facilitarea accesului la educație preșcolară, diminuarea riscului de abandon școlar și înțelegerea de către părinți a necesității educației pentru viitorul copiilor lor. Prin intermediul acțiunilor educaționale ne propunem să contribuim  la reducerea tratamentelor discriminative împotriva copiilor de etnie romă, creșterea interesului comunităților rome față de educație, diminuarea absenteismului și abandonului  școlar, menținerea copiilor la școală pe o durată mai lungă și la creșterea șanselor de pregătire profesională pentru o viață independentă și decentă.
 
bullet.pngbullet.pngbullet.png


Copiii din Dallas, cartier al marginalizării, intră în prima grădiniță

În Dallas, cartier ieșean botezat astfel la începutul anilor 1990, locuiesc aproape 5.000 de persoane. Cartierul nu are doar un nume peiorativ: nu există drumuri astfaltate, iar condițiile de locuire sunt precare. În casele cel mai adesea fără electricitate, canalizare și apă curentă, în care locuiesc aproximativ 800 de persoane, copiii visează să poată sta într-o bancă de școală. În ultimii ani Salvați Copiii Filiala Iași a pregătit 120 de copii în programul Grădinița estivală și toți copiii au fost integrați școlar. Accentul principal este pus pe copiii de vârstă școlară, 6 – 7 ani, care, astfel, sunt integrați procesului de educație.

Mai multe în această secțiune

Prevenirea abandonului școlar

Prevenirea abandonului școlar

Încercând să obțină venituri pentru a-și asigura existența, multe familii aleg să își implice copiii de timpuriu în muncă, iar educația nu mai constituie o prioritate. 

Citește mai mult

Reintegrare școlară

Reintegrare școlară

În România, 19,1% din tinerii cu vârsta între 18-24 ani au părăsit timpuriu școala, prin urmare nu au absolvit mai mult de 8 clase și nu frecventează nicio formă de învățământ sau formare profesională ulterioară.

Citește mai mult