Skip to main content
CUM SĂ FIM PĂRINȚI ECHILIBRAȚI ÎN PANDEMIE

CUM SĂ FIM PĂRINȚI ECHILIBRAȚI ÎN PANDEMIE

Marți 17 Noiembrie 2020

 Amintiți-vă ceea ce este important

Întrebați-vă ce amintiri vor avea copiii despre criză (în raport cu atitudinea noastră, climatul familial, ce își vor aminti din această experiență).

Întreabați-vă ce va conta peste zece ani: terminarea cu forța a unei pagini de matematică sau să învețe cum să trecă peste o zi proastă?

Amintiți-vă că această epopee va ajunge la un moment dat la sfârșit, că perioadele de criză ne permit să ne redescoperim capacitatea de adaptare și să ne dezvoltăm noi abilități.

Amintiți-vă că învățarea copiilor noștri cum să aibă grijă de sănătatea lor, este cea mai importantă învățare.

 

Puțină îngăduință de sine

Dați dovadă de compasiune de sine și clemență față de propria persoana și față de ceilalți. Situația este dificilă pentru toată lumea. Manifestați încredere că veți trece cu bine peste această perioadă și concentrați-vă asupra momentului prezent.

Luați pauze și încercați să vă distrageți atenția, să vă curățați mintea cu mici plăceri: o ceașcă de ciocolată fierbinte, un scurt apel către un prieten vechi, o baie caldă etc.

Dacă aveți mai multe simptome de anxietate (bătăi rapide ale inimii, amețeli, frici copleșitoare, senzație de panică când auziți despre virus), depresie (pierderea plăcerii, lipsa de interes față de activitățile cu care sunteți obișnuiți) luați în considerare consultarea unui specialist pentru a vă ajuta să treceți de acest moment dificil.

Amintiți-vă că o zi proastă nu trebuie să fie o obișnuință.

 

Păstrați-vă controlul

Aflați informații din surse oficiale și bazați-vă pe fapte, nu pe opinii, pentru a pune situația în perspectivă.

Evitați supraexpunerea la media, deoarece creierul supraexpus este mai îngrijorat. Limitarea timpului în care ascultați și citiți știrile este o bună modalitatede a vă gasi mai mult timp pentru îngrijire personală.

Evitați ideile negative și scenarile pesimiste. Încercați să gândiți evenimentele în perspectivă - este o situație dificilă, care nu va dura pentru totdeauna.

Dețineți în mod conștient controlul situației cât mai mult posibil, deoarece se știe că senzația de neputință provoacă multă anxietate.

De asemenea, ați putea decide să vă implicați în acțiuni caritabile. Aceste tipuri de acțiuni generează adesea un sentiment de realizare personală. Puteți să le organizați singur, dar și în colaborare cu partenerul sau copiii.

 

Momente pentru propria persoană

Găsiți-vă timp pentru a practica exerciții de relaxare, meditație, yoga, respirație și mindfulness. Chiar și câteva minute pe zi pot face diferența. Există multe aplicații online sau smartphone disponibile care ne amintesc în mod regulat să ne ridicăm de pe scaun, să ne întindem, să respirăm adânc etc.

Stabiliți un program regulat, câteva minute în fiecare zi, pentru a face mișcare acasă sau afară (mers pe jos, mersul cu bicicletă, alergare).

Singurătatea zilnică poate fi uneori benefică pentru părinți. Le explicăm copiilor că, pentru o perioadă fixă, vor trebui să aibă grijă de ei înșiși, dacă sunt suficient de mari. Putem cere și copiilor mai mari să aibă grijă de cei mai mici, pentru o vreme. Aceste momente de singurătate pot fi luate pe rând de fiecare dintre părinți.

 

Cereți ajutor!

Nu ezitați să cereți ajutor, să vă contactați prietenii, familia, dacă vă simțiți copleșiți.

Nu sunteți responsabil pentru această situație și nici pentru consecințele asupra finanțelor, muncii dvs. etc.

Singurul lucru de care sunteți responsabil este să vă direcționați gândurile în direcția dorită.

Există strategii simple pe care le puteți pune în aplicare pentru a reduce nivelul de stres, cum ar fi exerciții fizice regulate sau tehnici de relaxare. Aceste strategii pot avea un impact pozitiv asupra partenerului și asupra copiilor, aceștia din urmă fiind bureți ai emoțiilor pe care le experimentați.

 

Nu cultivați rușinea sau vinovăția

În această perioadă, mai dificilă, se pot reduce ambițiile noastre de dezvoltare sau de satisfacere a anumitor dorințe personale.

Putem alege, în schimb, în mod conștient, să facem mai degrabă din sănătatea membrilor familiei noastre o prioritate, decât atingerea altor obiective, inclusiv economice sau materiale.

Nu uitați să vă răsfățați, să alocați timp pentru activități de relaxare și activități consumatoare de energie.

De asemenea, alegeți activități distractive de familie: jocuri de masă, vizionarea de filme sau divertisment. Amintiți-vă că este posibil să ieșiți din acest moment dificil cu amintiri pozitive ale unor vremuri bune și legături mai puternice decât înainte.

 

Vorbiți cu prietenii

Este esențial să păstrați contactul cu familia și prietenii, prin intermediul rețelelor sociale, și să nu rămâneți izolat.

Amintiți-vă că sentimentele unei vieți sunt adesea împărtășite de alții: majoritatea oamenilor se simt izolați și vor aprecia contactele inițiate de ceilalți.

 

Relaxați-vă și distrați-vă

Încercați să vă concentrați energiile și gândurile pe activități sau proiecte pe care le puteți întreprinde și asupra cărora aveți control (nu pot controla modul în care va progresa pandemia, dar pot controla modul în care pot avea grijă de mine și familia mea).

Planificați activități distractive, la fel ca planificarea altor sarcini mai puțin distractive.

Faceți lucruri pe care nu aveți niciodată timp să le faceți și permiteți-vă să fiți creativi (curățarea dulapurilor și îmbrăcarea în haine vechi, examinarea albumelor foto de familie cu partenerul dvs., etc.)

 

Tensiuni în cuplu

Comunicarea deschisă și empatică este cel mai important lucru. Amintiți-vă că partenerul dvs. este la fel de epuizat, exasperat, frustrat și îngrijorat ca dvs. Compasiunea și sprijinul moral reciproc sunt esențiale.

Planificați momente de singurătate.

Deoarece situația de apropiere sporită poate duce uneori, la un conflict, asigurați-vă că toți membrii familiei dvs. respectă spațiile de intimitate ale tuturor din casă. Este posibil să delimitați zone (zone private și comune), precum și orele (așezați un program pe ușa băii pentru a limita utilizarea acesteia).

Stabiliți și împărtășiți partenerului dvs. strategiile puse în aplicare pentru a vă realiza munca de acasă, dacă este cazul. Comunicarea clară a acestor informații va promova respectul pentru timpul și spațiul tuturor.

 

Importanța unui stil de viață sănătos, pentru părinți mai întâi

Mențineți-vă un stil de viață sănătos: mâncați bine, fiți activi, ieșiți afară și dormiți bine.

Participați la o activitate fizică în mod regulat, conform unui program stabilit, care vă permite să vă diminuați stresul și să vă eliminați tensiunile.

Mențineți o rutină care se apropie de viața de zi cu zi normală, în special pentru somn și mâncare.

Dacă aveți probleme cu somnul, limitați timpul în fața ecranului cu cel puțin o oră înainte de culcare și încercați să faceți exerciții de relaxare sau respirație.

Promovați un echilibru între muncă și viața  de familie: separați timpul dedicat amândurora.

 

                                                                      Gina Bălan - psiholog educațional

 

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE