Skip to main content
38dd1dfa-ba3d-4dc8-97a0-2c337eee20b8.png.webp

DESPRE STIMA DE SINE ȘI BULLYING

Miercuri 3 Noiembrie 2021

Se discută mult în ultima vreme despre stima de sine și despre rolul ei în viața noastră. Dar ce este cu adevărat stima de sine și ce rol joacă ea în gestionarea situațiilor de bullying, vom încerca să lămurim în acest articol.

Definiție

Stima de sine reprezintă valoarea pe care ne-o dăm. Ceea ce credem despre noi, cât și cum ne vedem în relație cu ceilalți. Cei care au o stimă de sine redusă, nu au o încredere prea mare în forțele proprii. În opoziție, persoanele cu o stimă de sine crescută se simt valoroase și iubite de ei din jur. De asemenea, se simt mai capabile să treacă peste adversitățile vieții, deoarece au puterea de a-și gestiona propriile greșeli într-un mod sănătos.

Persoanele cu o stimă de sine crescută sunt optimiste, au grijă de ele însele, au încredere în ceilalți și își pot identifica singure punctele tari. Cei cu o stimă de sine redusă sunt mai pesimiști, evită să-și asume riscuri, dau vina pe ceilalți, se simt incapabili și se tem că nu sunt plăcuți de cei din jur.

Dacă un părinte are o stimă de sine redusă, aceasta se poate răsfrânge și asupra copiilor. Așa că este important să-i ajutăm și pe părinți să-și îmbunătățească stima de sine.

Cum se dezvoltă stima de sine

Fie că vorbim despre un adult, sau despre un copil, există căi eficiente de dezvoltare a stimei de sine.

· Atunci când ne străduim să gândim într-un mod pozitiv, stima noastră de sine se va îmbunătăți. Petru a face asta trebuie să învățăm să ne repetăm afirmații pozitive. De exemplu, ”Sunt o persoană bună, care este iubită și care este capabilă să iubească”, sau ”Poate că am greșit, dar am învățat din greșeala mea și în final voi reuși să fac ce mi-am propus”.

· Pentru unele persoane care suferă de mai mult timp de o stimă de sine scăzută poate fi de ajutor să apeleze la un specialist, cum ar fi un psiholog sau un psihoterapeut.

· Țineți un ”jurnal al recunoștinței” în care să scrieți în fiecare zi lucrurile pentru care sunteți recunoascători. Vă veți simți astfel mai optimiști și veți realiza că sunt multe lucruri bune în viața dumneavoastră.

· Gândiți-vă la ceva ce vă place să faceți foarte mult. Fie că este vorba despre un sport, o activitate individuală sau una de grup și începeți să o faceți mai des decât de obicei.

· Faceți o listă cu toate lucrurile pe care le-ați dus la capăt, chiar dacă sunt mărunte. O astfel de listă vă va ajuta să vedeți că aveți puterea să duceți lucrurile până la final.

· Uitați-vă la felul în care sunteți îmbrăcat sau aranjat. O persoană îmbrăcată neglijent, se va simți prost îm propria piele, iar dacă se va îmbrăca mai frumos și se va aranja, se va simți mult mai bine, aproape instantaneu.

· O altă cale bună de a vă simți mai bine este să începeți să faceți complimente persoanelor din jur. Poate că la prima vedere nu pare ceva ce ar putea funcționa, dar dacă o faceți în mod constant, ajungeți să descoperiți emoții pozitive și despre dumneavoastră.

· Opriți autocritica. Câteodată nu suntem conștienți de cât de des ne spunem lucruri negative.

Acesea sunt câteva metode prin care vă puteți îmbunătăți stima de sine. În plus, părinții și cadrele didactice le pot dezvolta stima de sine copiilor lăudându-i atunci când învață ceva nou sau reușesc să ducă o sarcină la bun sfârșit sau când își oferă ajutorul.

Stima de sine și bullying-ul

Din ceea ce am prezentat până acum, reiese destul de clar cât de importantă este stima de sine atunci când vine vorba despre bullying. Unii copii care sunt agresori, au astfel de comportamente deoarece au o stimă de sine scăzută. Cu toate acestea, este important de reținut că nu toți copiii care sunt agresori au o stimă de sine scăzută. Unii recurg la comportamente de bullying doar ca să-și crească și mai mult statutul social.

În plus, cei care au o stimă de sine scăzută pot deveni foarte ușor victime ale bullying-ului. Iar cei cu o stimă de sine ridicată sunt capabili să facă față bullying-ului și să-și înfrunte posibilii agresori.

Emoțiile contează

Cu toții avem emoții. Fie că este vorba despre furie, bucurie, frustrare, entuziasm sau gelozie, cu toții le-am trăit la un moment dat și știm să le recunoaștem. Emoțiile atrag după ele reacții ale corpului și pe măsură ce reușim să le înțelegem cât mai bine îi vom putea ajuta și pe copii să le identifice cât mai corect și să învețe să le gestioneze într-un mod adecvat.

Din păcate, atunci când vine vorba despre emoții, cercetările ne arată că multe cadre didactice nu oferă suficiente informații copiilor despre cum să-și identifice propriile emoții și cum să învețe să le gestioneze. Prin urmare este important ca profesorii să se formeze pe această pe temă, ca să învețe să identifice problemele clasei și să-i ajute pe elevi să găsească o cale sănătoasă de a le rezolva.

Studiile spun că cea mai întâlnită reacție a unui cadru didactic atunci când un elev exprimă o emoție puternică, este de a nu face nimic. Dacă profesorul l-ar ajuta pe elev să-și identifice emoția și să găsească o alernativă comportamentală, multe dintre comportamentele agresive nu ar mai apărea.

Părinții, cadrele didactice și alți adulți de referință joacă un rol important în dezvoltarea abilităților emoționale ale copiilor. Atunci când ne simțim confortabil să ne împărtășim emoțiile cu altă persoană, reușim de fapt să comunicăm eficient. În plus, reușim să evităm și situațiile de bullying, deoarece un copil care poate să-și exprime emoțiile este un copil mai încrezător în sine și cu o stimă de sine mai bună.

Vă prezentăm în continuare câteva modalități prin care adulții îi pot ajuta pe copii să-și identifice și să-și gestioneze mai bine emoțiile.

· Ajutați-i pe copii să-și identifice emoțiile. Fiți atenți la limbajul corpului, la ceea ce spun și cum se comportă. În felul acesta veți mai bine cum să le răpundeți.

· Spuneți-le că este normală să simtă emoții, important este, însă, ce fac cu ele.

· Dicutați împreună cu ei despre emoții, ca să le poată identifica mai bine și discutați și despre metode de a le gestiona.

· Setați limite despre modurile acceptabile de a exprima o emoție. De exemplu, nu este corect să lovești atunci când ești furios, dar poți să spui ce te deranjează sau să scrii despre asta.

Este important ca adulții să fie un bun model de urmat pentru copii. Atunci când ei își gestionează emoțiile într-un mod adecvat, copiii vor vedea acest lucru și vor învăța să facă la fel. Dacă se întâmplă ca adultul să-și gestioneze neadecvat emoțiile, este bine să-i explice ulterior copilului că nu a procedat corect și că ar fi fost bine să se comporte într-un alt mod.

Există multe căi eficiente pentru copii de a face față furiei. Îi puteți învăța tehnici de respirație, să discute cu alte persoane despre ce s-a întâmplat, să scrie într-un jurnal, etc.

Rușinea este o altă emoție pe care copiii o simt destul de des. Ei au tendința de a se simți rușinață atunci când nu sunt acceptați din punct de vedere social, când sunt învinși într-o competiție sau dacă au dificultăți de învățare. Ei mai simt rușine și atunci când sunt victime ale bullying-ului. Din această cauză este important ca părinții sau cadrele didactice să-i ajute pe copii să se simtă mândri de ei înșiși.

Atunci când și agresorii, dar și victimele bullying-ului știu cum să-și identifice și să-și gestioneze emoțiile, vor fi cu un pas înainte pe drumul către dispariția acestui fenomen. Este important, însă, să țineți seama de vârsta copilului și să nu cereți mai mult decât poate de la el, în ceea ce privește abilitățile emoționale.

Tradus și adaptat de Laura Stanciu.
Sursa: https://www.universalclass.com/articles/psychology/the-role-of-self-esteem-in-bullying.htm 

Pe site-ul scolifarabullying.ro, copiii pot semnala dacă sunt intimidaţi sau agresaţi şi pot afla cum să facă faţă cu ajutorul celor din jur. Tot aici, părinții și profesorii au acces la informații utile despre cum pot contribui la crearea unui climat pozitiv în școli și cum pot preveni sau interveni efficient într-o situație de bullying.

Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE