Obiceiuri pentru sănătatea mintală a copiilor

luni 20 decembrie 2021
Despre sănătate, echilibru mintal, controlul stresului, satisfacție în viață, vorbim nu doar în ceea ce îi privește pe adulți, ci și atunci când vorbim despre copii și adolescenți. Deși la prima vedere pare greu de crezut, și copiii se pot confrunta cu perioade mai lungi sau mai scurte de stres, cu momente în care sănătatea mintală pare că le este afectată sau cu lipsa satisfacției și mulțumirii raportat la ei înșiși și la viața lor.

Untitled-design-(22).png

Pre – adolescenții și adolescenții care se simt împliniți cu ei înșiși și viața lor și care par echilibrați psihic adesea:
  • Se bucură de viață și sunt mulțumiți cu persoana lor și cu viața lor;
  • Se reechilibrează psihic rapid după evenimente negative;
  • Sunt mai mulțumiți de relațiile lor cu familia și prietenii, iar aceste relații apar ca fiind pozitive;
  • Au în general un stil de viață sănătos (fac mișcare, mănâncă sănătos și echilibrat, dorm suficient);
  • Sunt implicați în activități, au pasiuni și interese;
  • Găsesc modalități de a se relaxa;
  • Se simt conectați la ceilalți, prieteni, familie, nu izolați.
Asemeni adulților, copiii și adolescenții au nevoie să își dezvolte obiceiuri sănătoase și modalități de a-și gestiona nivelul de stres, de a ști cum să se relaxeze și cum să se bucure mai mult de viață și să fie mai mulțumiți cu ei înșiși.

Iată câteva sugestii pe care ca părinți le puteți face copiilor. Țineți cont însă că orice sugestie le veți face, este necesar ca ea să fi fost anterior experimentată de dvs. Dacă dvs. înșivă aveți dificultăți de a vă gestiona propriul stres și de a ști când să vă luați o pauză, atunci copiii nu vor putea să învețe prin exemplu de la dvs.

Ce le puteți sugera și ce obiceiuri sănătoase îi puteți susține să își cultive:
  • Dezvoltarea unei pasiuni, a unui interes – care să le lărgească universul de cunoștințe și să îi ajute să se simtă mulțumiți de ei înșiși;
  • Dezvoltarea de obiceiuri sănătoase legate de alimentație;
  • Cultivarea unui ritm echilibrat somn – veghe;
  • Cultivarea și încurajarea dezvoltării de relații cu co – vârstnicii;
  • Dezvoltarea curiozității și a încrederii în sine prin încercarea de activități noi, vizitarea de locuri noi, cunoașterea de persoane noi etc.
Simpla îndrumare verbală a copiilor și adolescenților de a face aceste lucruri nu va avea succes. Este important ca dumneavoastră, ca părinți, să faceți toate sau unele dintre aceste lucruri în viața dumneavoastră personală, împreună sau separat de copil. Dacă copilul va vedea că părintele lui este pasionat spre exemplu de gastronomie, îi place să gătească, o face cu plăcere, se documentează cu privire la rețete, ingrediente, proprietăți nutritive ale ingredientelor, este interesat de cultura gastronomică a diferitelor popoare de pe glob, iar această pasiune contribuie la starea lui de bine și la conturarea identității personale, atunci copilul va avea un model concret, real, după care să se modeleze. Din contră, dacă, spre exemplu, părintele sfătuiește cu o notă de dezamăgire și reproș copilul să citească mai mult, dar părintele nu a citit măcar o carte într-un an, atunci acesta este cel mai grăitor model pe care copilul îl va avea și pe care îl va urma.

Iată deci că sunt câteva obiceiuri simple, dar atât de importante, pe care le puteți încuraja și susține pentru a avea grijă de sănătatea mintală a copiilor dumneavoastră.

Articol scris de Patricia Aramă, psiholog clinician