Relația dintre educatoare și copii, o relația bazată pe grijă
Marți 7 Decembrie 2021
Încă din primele zile de grădiniță îi ajuți pe copii să își stabilească rutina zilnică (masă, somn, moment de joacă), îi alini când se simt triști sau plictisiți, dar nu uita că tu, adultul din clasă, ești cel care stabilește cadrul pentru relațiile sănătoase între copii.
Pot fi foarte mulți factori care influențează dezvoltarea socio-emoțională a copiilor- capacitatea lingvistică, motrică, cognitivă și emoțională - însă poate cel mai important aspect îl reprezintă grija adulților și comunitatea sigură pe care o creezi pentru copil la grupă și în grădiniță.
Pot fi foarte mulți factori care influențează dezvoltarea socio-emoțională a copiilor- capacitatea lingvistică, motrică, cognitivă și emoțională - însă poate cel mai important aspect îl reprezintă grija adulților și comunitatea sigură pe care o creezi pentru copil la grupă și în grădiniță.
4 tipuri de grijă
„Există o legătură între comportamentul educatorului față de copii și comportamentul copiilor unul față de celălalt. De exemplu, atunci când educatorul este receptiv și respectuos cu copiii, copiii se tratează unul pe altul într-un mod similar”, spune Grethe Kragh-Müller, profesor asociat de psihologie a copilului la Universitatea Aarhus și expert Free from Bullying.
Iată cele patru tipuri de grijă care sunt importante in procesul de dezvoltare socială și emoțională a copiilor preșcolari:
- GRIJA FIZICĂ
- GRIJA EMOȚIONALĂ
- GRIJA PEDAGOGICĂ
În situațiile în care copiii, neștiind cum să-și gestioneze emoțiile, recurg la gesturi nepotrivite (împins, mușcat, lovit), îți poți arăta grija pedagogică ascultând cu empatie ambii copii care își povestesc experiențele, ajutându-i să verbalizeze ceea ce simt, descriind starea de fapt pe un ton neutru și ghidându-i pe copii să găsească soluții.
- GRIJA PENTRU SPAȚIUL PERSONAL
Relațiile pozitive întăresc abilitățile sociale.
Copiii care sunt lăsați să experimenteze, să descopere prin încercare-eroare, să dezvolte relații cu cei din jur, ajung să se cunoască mai bine pe ei înșiși și să îmbunătățească relațiile copil-copil, copil-adult. Din păcate, un copil care este adesea certat, mustrat sau înțeles greșit îi va fi mai dificil să întrețină relații pozitive cu ceilalți.
Echipa Salvați Copiii propune tuturor specialiștilor implicați în creșterea și educarea copiilor preșcolari o serie de activități (le găsiți în link-ul de mai jos), pe care le puteți folosi pentru a întări grupul de copii, ca întreg, prin introducerea unor moduri diferite de a lucra cu cele patru valori programului Să fim prieteni, și anume, toleranță, respect, grijă și curaj.
Activitățile în grup creează contextul în care copiii au experiențe distractive și astfel se consolidează spiritul comunitar și se promovează relațiile sociale pozitive.
https://www.salvaticopiii.ro/ce-facem/educatie/educatie-prescolara/prevenirea-bullyingului-in-gradinite/resurse-utile
Tradus și adaptat de Clara Constantin și Cristina Adam
Sursa: https://www.friformobberi.dk/temaer/den-vigtige-relation-mellem-barn-og-voksen/?fbclid=IwAR0lwChg9OZvkYFWswZusRJ5XnKTc7BuqCkdcoMV224DRIy66f_gqRKAZ84