Skip to main content
5a65deb3-7984-4fcb-8238-1b3318b9ace2.jpg.webp

CUM DISCUTĂM CU COPIII DESPRE PANDEMIA DE CORONAVIRUS?

Cum discutăm cu copiii despre pandemia de coronavirus?

Miercuri 18 Martie 2020

Oricât am dori să protejăm copiii de evenimentele care zdruncină ritmul obișnuit al vieții, este imposibil. Pe măsură ce răspândirea Covid – 19 produce din ce în ce mai multă îngrijorare în rândul nostru, al adulților, este firesc să ne gândim și la felul în care această pandemie poate afecta echilibrul emoțional al copiilor.

Este imposibil să ne gândim că cei mici nu sunt afectați, din moment ce răspândirea virusului a produs schimbări majore în ritmul zilnic al vieții lor, informații, cu care vin în contact, apar în media din minut în minut, iar în jurul lor adulții discută îngrijorați despre aceste lucruri. Chiar dacă copiii nu întreabă sau nu reacționează în niciun fel, acest lucru nu înseamnă că nu se gândesc și că nu înțeleg lucrurile în felul lor. Sau, din contră, vin cu întrebări, însă părintele nu știe cum ar fi cel mai bine să reacționeze sau ce să răspundă.

Și întrucât copiii, ca urmare a dezvoltării intelectuale insuficiente, au tendința să înțeleagă lucrurile în felul lor, adică într-un mod infantil și cel mai adesea eronat, este binevenit să purtăm discuții cu cei mici, să înțelegem cum percep ei lucrurile și cum îi putem asigura că sunt în siguranță.

Prin urmare, cum este cel mai indicat să vorbim și să le explicăm copiilor ceea ce se întâmplă la ora actuală?

  • Adaptați conținutul explicației la nivelul vârstei copilului. Cu cât copilul este mai mic cu atât folosiți explicații mai simple și mai generale, fără oferi prea multe detalii. Spre exemplu, le-ați putea spune copiilor ceva de tipul: „În momentul de față există un virus care îmbolnăvește oamenii. Poliția și medicii fac tot ceea ce trebuie ca să ne ajute să scăpăm de acest virus și să fim cu toții bine. Se pare că virusul se sperie și dispare atunci când ne spălăm bine bine pe mâini și când nu ne atingem fața și el nu mai ajunge la oameni dacă oamenii îl păcălesc și stau în casele lor. Este exact ceea ce vom face și noi în următoarea perioadă.”
  • Nu este nevoie să oferiți copiilor de vârstă preșcolară detalii legate de numărul de îmbolnăviri, țările în care sunt cele mai multe îmbolnăviri, număr de decese, faptul că încă nu există un vaccin etc. Toate aceste informații nu îi vor ajuta pe copii să înțeleagă corect situația, ci îi vor face să se îngrijoreze din ce în ce mai mult;
  • Cu copiii de vârstă mai mare (începând cu ciclul gimnazial), puteți comunica informații mai științifice, obținute din surse credibile medicale, informații concentrate pe o atitudine pozitivă și pe soluții. În felul acesta le arătăm copiilor că pot avea control asupra situației, înțelegând corect ceea ce se întâmplă și având la îndemână strategii de a se proteja și de a lupta contra virusului.
  • Mai ales la copiii de vârstă mai mică, dar și la cei mai mari este de controlat timpul cât sunt expuși la știri, informații, filmări, imagini despre situația actuală. Este binevenit ca în timpul pe care îl petreceți acasă să aveți perioade în care televizorul să fie oprit și telefoanele puse deoparte, să vă jucați jocuri împreună și, în general, să petreceți timp de calitate împreună. Timpul petrecut alături de părinte, le oferă copiilor certitudinea stabilității și siguranței. Atâta timp cât părinții sunt lângă ei, copiii se simt bine, protejați și lumea este un loc sigur.


Nu ești singur.

 
 

Patricia Aramă, psiholog clinician
Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE