Skip to main content
1bce502f-9258-4a1a-b579-e4c4c669aef0.jpg.webp

EPUIZAREA UNEI SOCIETĂȚI AFLATE ÎN PANDEMIE

Marți 22 Decembrie 2020

 Burnout-ul (sau epuizarea) apare atunci atunci când ne atingem limitele mentale, emoționale și fizice. Cu miliarde de oameni aflați în prezent în izolare din cauza pandemiei cu COVID-19, burnout-ul este intens resimțit. Gestionarea unei pandemii poate fi dificilă și copleșitoare și poate induce sentimente de anxietate sau epuizare, sau poate chiar ambele.

Multe persoane și-au perdut locul de muncă, în timp ce altele care au avut norocul să și-l păstreze, sunt nevoite să lucreze din izolarea propriului cămin, poate fiind nevoite să aibă grijă în același timp și de copii. Rutina cotidiană a fost schimbată complet, iar în prezent, ne străduim să facem față în același timp mai multor dileme cu care nu ne-am mai confruntat în trecut: Este nevoie să-mi dezinfectez cumpărăturile? Pot să ating în siguranță cutiile de carton? Îmi pot îmbrățișa copiii?

Răspunsul la această pandemie trebuie abordat mai degrabă ca un maraton, nu ca un sprint. Medicii și ceilalți profesioniști din domeniul sanitar sunt extrem de necesari în acest proces de depășire a pandemiei, dar în același timp, ei sunt unul din grupurile care au cel mai mare risc de burnout, deoarece trăiesc momente în care sunt solicitați foarte intens, trebuie să facă față multor provocări legate de echipamentele necesare, de riscul crescut de infectare, de izolare fizică, un program de lucru încărcat, sau creșterea nivelului de stres.
 
1. Ce este burnout-ul?

Burnout-ul este o stare de epuizare emoțională, fizică și mentală datorată unui stres excesiv și prelungit. În timpul unei pandemii, burnout-ul te poate face să te simți epuizat emoțional și incapabil să mai funcționezi pe diferitele paliere ale vieții de zi cu zi. El îți poate reduce gradul de motivare și te poate face să te simți neajutorat, fără speranță și plin de resentimente.

El poate apare brusc, în timpul săptămânilor în care este necesar să faci față izolării induse de pandemie. Mulți dintre noi știm ce înseamnă să simți stres și anxietate. Cu toate acestea, putem să ne simțim copleșiți, atunci când stresul și anxietatea pare că nu se mai opresc – în special într-o pandemie, unde există un nivel ridicat de stres care se prelungește o perioadă lungă de timp, fără întreruperi sau fără posibilitatea unor momente în care să apucăm să ne îndreptăm atenția către necesitățile simple ale vieții cotidiene.

Cu alte cuvinte, burnout-ul apare atunci când suntem extenuați din cauza stresului excesiv și prelungit. Printre simptomele de burnout putem enumera sentimentul că suntem copleșiți, fără resurse emoționale sau de energie, lipsa motivației și imposibilitatea de a face față cerințelor zilnice. Putem să ne simțim mai iritabili, să observăm o creștere a situațiilor conflictive din relații sau, pur și simplu, să ne dorim să ne întoarcem înapoi în pat și să nu ne mai dăm jos de acolo. Ne simțim blocați, epuizați și descurajați.

Este posibil ca la un moment dat să apară și simptome fizice, ca dureri musculare, cefalee, sau inapetență. Somnul poate fi și el dereglat. S-ar putea să ne fie greu să ne îndeplinim sarcinile sau să avem dificultăți în a lucra de acasă. Încrederea în sine ne poate fi zdruncinată, sau putem să simțim că nu suntem în stare să facem față situației, ca și cum nu există nici o cale de ieșire.

Într-un astfel de moment, primul pas este să devenim conștienți că suntem pradă unui fenomen de burnout, care de multe ori se poate instala pe tăcute. Una din căile de a reduce posibilitatea unui burnout este să creștem contactele sociale, în loc să ne izolăm. În continuare vom prezenta câteva sfaturi despre cum putem gestiona situația mai ușor:

  • Este important să avem o rețea socială puternică la care să apelăm, atunci când vrem să stăm de vorbă cu cineva când trecem printr-un moment dificil. Chiar dacă suntem obligați să ne distanțăm social, există multe modalități prin care ne putem conecta virtual.
  • Este important să păstrăm relațiile cu familia, prietenii și colegii de serviciu. Chiar dacă lucrăm de acasă, nu înseamnă că suntem singuri.
  • În timp ce lucrăm de acasă, este important să socializăm cu colegii de serviciu, pentru a nu ne simți izolați. Acele momente mici de ”discuție la o cafea” care se întâmplă la locul de muncă, sunt mult mai importante decât ne imaginăm.
  • Exercițiul fizic este și el important în creșterea energiei și a stării de bine. Câteva exerciții de cardio, mersul pe jos sau alte forme de mișcare ne pot ajuta să ne simțim mai bine.
  • Încercați să găsiți ceva în munca dumneavoastră care să vi se pară interesant și care să vă facă să vă simțiți mai valoroși. Aceasta poate să vă ajute să vă dea speranță și să vă sporească gradul de implicare.
  • Mâncatul sănătos este o altă cale de a rămâne sănătoși, atât fizic cât și mental, și poate preveni burnout-ul. O dietă echilibrată, cu mai multe fructe și legume, cu reducerea dulciurilor, a alcoolului sau cofeinei, poate să scadă efectele burnout-ului.
  • De asemenea, este important să rețineți că în cazul în care vi se pare că ceea ce simțiți depășește fenomenul de burnout și întră în sfera unei tulburări de anxietate sau de dispoziție, trebuie să căutați ajutor de specialitate.


Cu toții resimțim stresul în timpul unei perioade de criză. Iar când stresul începe să se acumuleze, poate să ducă la sentimente de epuizare extremă, sau să ne facă să ne simțim copleșiți.

Semne de burnoutSfaturi pentru menținerea unei stări de bine și prevenirea burnout-ului
Sentimente de tristețe, depresie, eșec, neajutorare sau apatieSatisfaceți-vă nevoile de bază – mâncați, beți apă și dormiți regulat
Vă frustrați ușorLuați o pauză – reduceți ritmul și odihniți-vă suficient (faceți ceva relaxant sau distractiv)
Îi învinuiți pe ceilalți sau vă simțiți de multe ori iritabilRămâneți conectat cu alte persoane și purtați discuții frecvente cu colegii, familia și prietenii
Sentimente de apatie sau indiferențăSusțineți-vă colegii în cadul unor întâlniri de consultare reciprocă, sau de mentorat
Vă izolați de ceilalți, chiar și virtualComunicați – clar și într-o manieră optimistă
Nu mai aveți grijă de propria persoanăRespectați diferențele – conștientizați faptul că unele persoane au nevoie să vorbească, în timp ce altele au nevoie să fie singure
Vă simțiți obosit, extenuat sau copleșitRămâneți la curent – bazați-vă pe câteva de surse de informare de încredere și limitați expunerea la media
Folosiți strategii de coping negativeEvitați strategiile de coping negative, cum ar fi consumul excesiv de cofeină, alcool sau droguri

 
În concluzie, este important să fim atenți la primele semne de burnout, cum ar fi sentimentul de retragere socială, afectarea somnului, inapetența, dispoziția depresivă și sentimentul de neajutorare. Dacă observați unele dintre aceste semne la dumneavoastră, puneți în aplicare strategiile de mai sus și îndreptați-vă către un stil de viață mai sănătos.

Rețineți că dacă veți avea grijă de dumneavoastră, acest lucru va avea un impact asupra mai multor aspecte ale vieții, atât acasă cât și la serviciu.
 

Articolul tradus si adaptata dupa Queen D, Harding Keith. Societal pandemic burnout: A COVID legacy. Int Wound J. 2020;17:873–874. 10.1111/iwj.13441, de Laura Stanciu, medic psihiatru
Donează acum
DONEAZĂ PENTRU DOTAREA MATERNITĂȚILOR CU ECHIPAMENTE MEDICALE